Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakaz lotów 8 samolotów Jak-42

Lotnictwo cywilne, 10 września 2011

Po katastrofie Jaka-42 pod Jarosławiem inspekcja Rostransnadzoru przeprowadziła weryfikację latających w FR samolotów tego typu. W efekcie zakazano lotów 8 Jaków-42.

Inspekcja Rostransnadzoru zakazała lotów 5 samolotów Jak-42 użytkowanych przez Jak-Serwis, w której barwach latał rozbity 7 września pod Jarosławiem (Katastrofa Jaka-42, 2011-09-07). Zakaz dotyczy też 3 z 6 samolotów Jak-42D linii Groznyj Awia, Gazprom Awia i KrasAwia. Bazują one na podmoskiewskim Wnukowie i na lotnisku Jemelianowo (na zdjęciu) pod Krasnojarskiem.

Obecnie w FR 16 kompanii eksploatuje 57 samolotów Jak-42 różnych wersji. W 2009 europejska agencja bezpieczeństwa lotniczego (European Aviation Safety Agency, EASA) uznała Jak-Serwis za najmniej bezpiecznego spośród rosyjskich przewoźników latających do Unii Europejskiej.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy pod Jarosławiem. Początkowo najwięcej poszlak wskazywało na złą jakość paliwa zatankowanego na lotnisku startu. Czasowo wydano więc nakaz przywożenia paliwa z innych baz. Jednak badania wykazały, że paliwo znalezione z zbiornikach samolotu miało właściwe parametry.

Obecnie rosyjskie media podają - powołując się na anonimowe źródła, że powodem katastrofy mogło być skrócenie pasa startowego o połowę, z 3 do 1,5 km. Pozostała część była serwisowana przed planowanym przylotem do Jarosławia prezydenta FR Dmitrija Miedwiediewa i innych ważnych polityków, na światowe forum polityczne (z jego powodu przeniesiono do Mińska mecz Lokomotiwa, którego hokeiści i działacze zginęli w katastrofie). Do startu Jaka-42 wystarczy 800 m pasa, ale pilot mógł popełnić błąd i zbyt wolno wznosić samolot po oderwaniu od pasa. W efekcie maszyna zahaczyła o maszt radiowy i drzewa, po czym upadła na ziemię i spłonęła.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.