W czwartek Pentagon zlecił Austal USA zbudowanie dwóch kolejnych szybkich katamaranów transportowych Joint High Speed Vessel (JHSV) za 204 mln USD.
Australijska Austal, znana przede wszystkim z budowy szybkich, pasażerskich katamaranów i trimaranów, została zaangażowana w dwa wojskowe przedsięwzięcia Waszyngtonu. Pierwszym jest zbudowanie fregaty klasy Littoral Combat Ship (zobacz: USS Independence w służbie). Drugim, budowa jednostek w ramach programu JHSV prowadzonego wspólnie przez wojska lądowe i marynarkę wojenną, którego celem jest pozyskanie stosunkowo niewielkiego, ale szybkiego okrętu transportowego, zdolnego do błyskawicznego, jak na warunki morskie, dostarczania żołnierzy i sprzętu na odległości rzędu 2200-4000 km.
Od 2002 jeden z szybkich katamaranów pasażerskich Westpac Express, jako jednostka wypożyczona przez Military Sealift Command, działa na Dalekim Wschodzie, w składzie III Marine Expeditionary Force z Okinawy.
Dobre doświadczenia z jej eksploatacji spowodowały, że Austal otrzymał na początku 2008 zlecenie zaprojektowania i zbudowania prototypu podobnej, dedykowanej wojskowo jednostki JHSV, (zobacz: Zielone światło dla JHSV). Po kilku miesiącach, w listopadzie amerykańska stocznia spółki, Austal USA, otrzymała od Pentagonu zlecenie o wartości 185,4 mln USD na zaprojektowanie i wykonanie pierwszego okrętu, z opcją na 9 kolejnych. W przypadku wykonania całego kontraktu, jego wartość szacowano na 1,6 mld USD.
27 stycznia bieżącego roku, biorąc pod uwagę postępu budowy prototypu (który ma zostać przekazany odbiorcy w 2011), Pentagon złożył kolejne zamówienie, wykorzystując część opcji: na 2. i 3. jednostkę tego typu. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 204,2 mln USD. Okręty mają zostać przekazane US Navy do lipca 2012.