Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejne dwa JHSV

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 30 stycznia 2010

W czwartek Pentagon zlecił Austal USA zbudowanie dwóch kolejnych szybkich katamaranów transportowych Joint High Speed Vessel (JHSV) za 204 mln USD.

</span>JHSV będzie wersją cywilnych, szybkich katamaranów pasażerskich australijskiego producenta. Okręt o długości 103 m nie będzie miał żadnego, stałego uzbrojenia. Jego zadanie to transportowanie do 400 żołnierzy i prawie 600 t ładunku, z prędkością 35 w. na dystans ponad 2200 km (przy prędkości 20 w., zasięg wzrośnie niemal dwukrotnie). Dzięki specjalnej rampie możliwym będzie wjazd ciężkiego sprzętu, w tym czołgów podstawowych. Załogę stanowić będzie 22-40 oficerów i marynarzy / Rysunek: Austal

Australijska Austal, znana przede wszystkim z budowy szybkich, pasażerskich katamaranów i trimaranów, została zaangażowana w dwa wojskowe przedsięwzięcia Waszyngtonu. Pierwszym jest zbudowanie fregaty klasy Littoral Combat Ship (zobacz: USS Independence w służbie). Drugim, budowa jednostek w ramach programu JHSV prowadzonego wspólnie przez wojska lądowe i marynarkę wojenną, którego celem jest pozyskanie stosunkowo niewielkiego, ale szybkiego okrętu transportowego, zdolnego do błyskawicznego, jak na warunki morskie, dostarczania żołnierzy i sprzętu na odległości rzędu 2200-4000 km.

Od 2002 jeden z szybkich katamaranów pasażerskich Westpac Express, jako jednostka wypożyczona przez Military Sealift Command, działa na Dalekim Wschodzie, w składzie III Marine Expeditionary Force z Okinawy.

Dobre doświadczenia z jej eksploatacji spowodowały, że Austal otrzymał na początku 2008 zlecenie zaprojektowania i zbudowania prototypu podobnej, dedykowanej wojskowo jednostki JHSV, (zobacz: Zielone światło dla JHSV). Po kilku miesiącach, w listopadzie amerykańska stocznia spółki, Austal USA, otrzymała od Pentagonu zlecenie o wartości 185,4 mln USD na zaprojektowanie i wykonanie pierwszego okrętu, z opcją na 9 kolejnych. W przypadku wykonania całego kontraktu, jego wartość szacowano na 1,6 mld USD.

27 stycznia bieżącego roku, biorąc pod uwagę postępu budowy prototypu (który ma zostać przekazany odbiorcy w 2011), Pentagon złożył kolejne zamówienie, wykorzystując część opcji: na 2. i 3. jednostkę tego typu. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 204,2 mln USD. Okręty mają zostać przekazane US Navy do lipca 2012.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra