Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Embraer bez przełomu

Lotnictwo cywilne, 24 listopada 2011

Brazylijski Embraer nie zwiększa w bieżącym roku produkcji i obrotów. Wzrasta natomiast wartość portfela zamówień i zatrudnienie, wynika z opublikowanych niedawno danych za trzeci kwartał.

Embraer 190 pozostaje najważniejszym produktem - jeżeli chodzi o wartość sprzedaży - brazylijskiego przedsiębiorstwa. Dwa dni temu podpisało ono porozumienie z singapurską spółka leasingową BOC Aviation (należącą jednak do państwowego banku z ChRL) o dostawach 15 samolotów tego typu w latach 2012-2014. Wartości kontraktu nie ujawniono. Katalogowa cena maszyn wynosi ok. 460 mln USD / Zdjęcie: Embraer

Embraer jest trzecim co do wielkości - po Airbusie i Boeingu - producentem samolotów pasażerskich na świecie. Jednak dystans, jaki dzieli go od prowadzących jest ogromny. Brazylijczycy skoncentrowali się bowiem na produkcji samolotów regionalnych, cieszących się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem niż większe maszyny z USA i Europy. Co więcej, konkurencja na tym segmencie rynku jest silna i rośnie, wraz z pojawianiem się nowych samolotów z Rosji, Ukrainy, Chin i Japonii.

W związku z tym Embraer zdecydował się kilka lat temu na poszerzenie swojej oferty o bardzo małe odrzutowce i transportowe samoloty wojskowe. Gdyby tak nie zrobił, sytuacji spółki byłaby katastrofalna...

Embraer od najgorszego, kryzysowego dla branży lotniczej 2003, kiedy dostarczono jedynie 101 samolotów regionalnych, zwiększał produkcję, osiągając w 2008 rekordową liczbę 162 maszyn regionalnych, 36 dyspozycyjnych i 6 na zamówienia rządowe (nie licząc turbośmigłowych Super Tucano, zobacz: 204 odrzutowce Embraera). Przedsiębiorstwo zatrudniało 23,5 tys. osób, portfel zamówień osiągnął 21,6 mld USD, a przychody ponad 6,3 mld USD.

W okresie kryzysu wartości te znacznie spadły. Embraer dostarczył w ubiegłym roku jedynie 101 samolotów regionalnych oraz 145 dyspozycyjnych i wojskowych, jednak większość z nich stanowiły najmniejsze Phenomy 100, kosztujące zaledwie 3,6 mln USD. Zatrudniał niewiele ponad 17 tys. osób, a wartość portfela zamówień spadła do 15,2 mld USD.

Wyniki za pierwsze trzy kwartały bieżącego roku kształtowały się na podobnym poziomie. Dostarczono 73 samoloty regionalne i 43 dyspozycyjne, generując 3,77 mld USD obrotów i zysk ok. 200 mln USD. Dane te wskazują na osiągnięcie do końca roku nieznacznie gorszych wyników niż w 2010, można jednak przypuszczać, że ostateczne będą prawdopodobnie lepsze, ponieważ Embraer tradycyjnie zwiększa produkcję w ostatnim kwartale.

Pozytywną wiadomością jest też zwiększenie zatrudnienia, do 17,5 tys. osób oraz wartości portfela zamówień, który w ostatnim dniu września osiągnął równe 16 mld USD. Przełożyło się to m.in. na 248 odrzutowców regionalnych, a więc ekwiwalent 2,5 roku ciągłej pracy na obecnym poziomie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra