Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy F-35 dla Brytyjczyków

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 25 listopada 2011

W zakładach Lockheed Martina zakończono kilka dni temu montaż pierwszego prototypu myśliwca F-35 w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania dla Royal Navy.

Brytyjski Lightning II w czasie wytaczania z hali montażowej / Zdjęcie: Lockheed Martin

Z niewielkim opóźnieniem przedstawiciele Lockheed Martina poinformowali o zakończeniu montażu pierwszego F-35B, w wariancie dla Wielkiej Brytanii. Samolot, oznaczony jako BK-1, wytoczono z hali produkcyjnej 20 listopada. Prace nad jego budową rozpoczęły się niemal dokładnie dwa lata temu (zobacz: Montaż brytyjskiego F-35 rozpoczęty). To jednocześnie pierwszy Lightning II dla zagranicznego odbiorcy.

BK-1 rozpoczął już serię testów naziemnych. Po zakończeniu prób w locie, zostanie przekazany odbiorcy w przyszłym roku. Brytyjczycy wykorzystają go do szkolenia pilotów i obsługi, a także testów, które powinny doprowadzić do zarysowania taktyki użycia nowych samolotów.

Kwestia odbioru kolejnych F-35B nie jest jednak przesądzona. Ze względu na redukcję wydatków wojskowych, brytyjskie władze wojskowe zapowiedziały zmniejszenie liczby zamówionych Lightningów II i rezygnację ze skomplikowanej i najdroższej wersji myśliwca, na rzecz prostszego, pokładowego wariantu C, który w klasyczny sposób startowałby i lądował na pokładach nowych lotniskowców typu Qeen Elizabeth (zobacz: Drastyczne redukcje Londynu). Bez względu na ostateczną decyzję, Lockheed Martin musi jednak wywiązać się z wcześniej zawartego porozumienia, dotyczącego dostawy trzech zakontraktowanych prototypów.

Nie jest również przesądzona kwestia dostawy 340 maszyn seryjnych dla lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej USA oraz marynarki wojennej Włoch. Wersję F-35B trapią bowiem poważne problemy techniczne, które stawiają pod znakiem zapytania utrzymanie zakładanego preliminarza i terminarza projektu (zobacz: A jednak błąd konstrukcyjny). To z kolei powoduje, że Pentagon bierze pod uwagę możliwość rezygnacji z odmiany STOVL, uzależniając decyzję od wyników kolejnych inspekcji przedsięwzięcia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.