Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 za 160 mln USD

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 13 grudnia 2011

Koszt jednostkowy myśliwców 5. serii produkcyjnej, bez uzbrojenia, wyniesie nie mniej niż 160 mln USD. To zdecydowanie więcej, niż głosił do niedawna Pentagon i Lockheed Martin.

F-35 Lightning II jest bez wątpienia nowoczesnym myśliwcem. Jednak jeden z podstawowych czynników jego zakupu - cena - wydaje się być wyższa, niż może znieść nawet tak zasobna gospodarka, jak amerykańska, szczególnie w okresie wymuszonych cięć budżetowych. To z kolei już przekłada się na zmniejszenie liczby zamawianych samolotów i w konsekwencji może doprowadzić do ograniczenia liczebności lotnictwa wojskowego USA / Zdjęcie: USAF

Pentagon ogłosił pod koniec ubiegłego tygodnia zakup 5. partii myśliwców Lockheed Martin F-35. Grupa samolotów składać się będzie z 21 klasycznych egz. dla wojsk lotniczych, 6 pokładowych dla lotnictwa marynarki wojennej oraz 3 krótkiego startu i pionowego lądowania dla Wielkiej Brytanii. Ich dostawy powinny zakończyć się w 2014.

Zakup 30 samolotów ma kosztować podatników 4 mld USD, co daje cenę jednostkową 133,7 mln USD. Nie jest to jednak pełna kwota. Lockheed Martin otrzymał już w ubiegłym roku 522,2 mln USD na zakup komponentów i części dla rozpoczęcia produkcji (planowano jednak wtedy, że 5. seria liczyć będzie 42 samoloty). Oddzielnie kupowane są też silniki, których dotychczasowa cena jednostkowa przekraczała 13,5 mln USD.

Wreszcie, zastanawiający jest niski poziom udziału Londynu w finansowaniu zakupu, wynoszący zaledwie 4 mln USD, co oznacza, że Brytyjczycy prawdopodobnie wstrzymują się z zakupem swoich 3 maszyn. To z kolei pochodna anonsowanej już wstępnie decyzji o rezygnacji z tego wariantu, na rzecz prostszego modelu pokładowego oraz problemów technicznych, które stawiają pod znakiem zapytania sens rozwoju tej konstrukcji (zobacz: Pierwszy F-35 dla Brytyjczyków).

Wszystkie wspomniane kontrakty podnoszą cenę jednostkową F-35 przynajmniej do 159,7 mln USD. Nie obejmuje ona jednak zarówno nieuniknionych kosztów wprowadzania zmian, wynikających z prowadzonych testów prototypów, jak i potencjalnych skutków niedoinwestowania przedsięwzięcia przez Wielką Brytanię.

Faktem jest, że wysokie koszty związane są ze wstępną fazą produkcji, przy nie zakończonym etapie rozwojowym konstrukcji. Z drugiej jednak strony wartości te są zdecydowanie wyższe od podawanych przez Pentagon i Lockheed Martina, odnośnie średnich cen seryjnych myśliwców (odpowiednio 111 i... 65 mln USD; zobacz: Cena F-35 według Lockheeda). Rodzi to uzasadnione wątpliwości, czy uda się ostatecznie osiągnąć poziom kosztów, planowany przez amerykański resort obrony.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra