Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy model VBCI

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 grudnia 2011

Francuski Nexter ujawnił, że na potrzeby przetargu kanadyjskiego na 108 bojowych wozów piechoty, przygotował - jako jedną z propozycji - prototyp pojazdu VBCI z dwuosobową wieżą HITFIST.

Proponowana Kanadyjczykom wieża HITFIST, montowana m.in. na polskich Rosomakach, przeznaczona jest dla dwóch żołnierzy i została wyposażona w armatę ATK Mk 44 kalibru 30 mm / Zdjęcie: Oto Melara

Francuzi złożyli ofertę sprzedaży VBCI w sierpniu bieżącego roku (zobacz: VBCI w kanadyjskim przetargu). Wojska lądowe Kanady chcą kupić 108 pojazdów, z opcją na kolejne 30 egz., w wersji bojowej i kilku modelach pomocniczych.

Sformułowali dwa podstawowe warunki: wysoką mobilność, która pozwoli pojazdom na bezpośrednie towarzyszenie w terenie czołgom podstawowym oraz stosunkowo dużą odporność na ostrzał i wybuchy min. O zamówienie walczą też BAE Systems z gąsienicowym CV90 oraz General Dynamics z kołowym wozem Piranha 5.

Francuzi ujawnili jednak niedawno interesujące szczegóły swojej oferty. Okazuje się, że nie proponują Kanadyjczykom wyłącznie standardowego wozu, z jednoosobową, rodzimą wieżą Nextera Dragar, której głównym orężem jest armata M811 kalibru 25 mm. Jako druga, odrębna konstrukcja wystąpi w przetargu VBCI, wyposażony w dwuosobową wieżę HITFIST włoskiej Oto Melary. Wieża jest uzbrojona w 30-mm armatę ATK Mk 44.

Standardowy VBCI w Afganistanie. Pojazd wyposażono dodatkowo w system lekkich osłon przeciwko pociskom kumulacyjnym z RPG-7 / Zdjęcie: MO Francji

Fakt tworzenia nowej wersji VBCI był utrzymywany w tajemnicy, do tej pory Nexter nie opublikował zdjęć pojazdu. Producent poinformował jednak, że para wozów obu modeli przechodzi obecnie serię prób w centrum testowym US Army w Aberdeen.

W związku z wymogiem kanadyzacji pojazdów, Nexter prowadzi przygotowania do podjęcia współpracy przemysłowej. Do tej pory wyselekcjonowano 30 przedsiębiorstw, które mogłyby wziąć na siebie ciężar produkcji. Planuje się m.in., że montaż będzie prowadzony w zakładach Bombardier Transport North America, Prevost Bus dostarczy silniki i układy przeniesienia napędu, zaś Raytheon Canada może odpowiadać za usługi serwisowe. Francuzi deklarują też kontynuowanie i rozszerzenie współpracy w przyszłości.

Faktem jest jednak, że Nexter nie jest postrzegany jako faworyt przetargu. W roli tej występuje BAE Systems, oferujący CV90.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.