Przedstawiciele Boeinga i Air France-KLM podpisali wczoraj ostateczne porozumienie w sprawie zakupu 25 amerykańskich samolotów pasażerskich modelu 787. Zastąpią one holenderskie MD-11.
Fakt prowadzenia zaawansowanych negocjacji przez Air France-KLM, w sprawie zakupu 25 Boeingów 787-9 i tyluż Airbusów 350-900, ujawniono oficjalnie we wrześniu ubiegłego roku. Informacja wywołała falę krytyki we Francji, gdzie wskazywano, że w okresie kryzysu linia powinna kupować jedynie produkty europejskie (zobacz: Boeingi i Airbusy dla Air France).
Mimo tego transakcja została wczoraj doprowadzona do końca. Samoloty trafią do KLM, holenderskiej części spółki, zastępując wiekowe odrzutowce McDonnell Douglas MD-11. Flotę KLM w większości tworzą maszyny z USA.
Przedstawiciele Boeinga wskazują, że w budowę samolotów modelu 787 zostanie zaangażowanych kilka francuskich przedsiębiorstw. Dotyczy to m.in. Dassault Systemes (odpowiedzialnej za część oprogramowania do komputerów pokładowych), Labinal (okablowanie), Latecoere (drzwi pasażerskie), Messier-Bugatti-Dowty (podwozie i elektryczne hamulce), Michelin (serwis i zastępowanie fabrycznych opon) czy Thalesa (w tym dostawy wyświetlaczy ciekłokrystalicznych). Zodiac Aerospace może liczyć na zlecenie wyprodukowania urządzeń przedziału pasażerskiego, w tym foteli czy instalacji wodnej.