Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Seryjne Głuszce, luksusowe Sokoły

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 stycznia 2012

WSK PZL-Świdnik do końca 2014 dostarczy, za 380 mln zł netto, 4 seryjne śmigłowce PZL W-3PL Głuszec, 5 nowych dyspozycyjnych W-3VIP, a także 10 innych, zmodernizowanych wiropłatów.

Jeden z prototypów Głuszca. Są one obecnie najbardziej nowocześnie wyposażonymi śmigłowcami polskich sił zbrojnych. Istnieje też możliwość ich dalszego doposażenia w przyszłości, w tym w ppk, co wydaje się rozwiązaniem celowym i opłacalnym ekonomicznie

Umowa została zawarta z MON pod koniec grudnia ubiegłego roku, ale ze względów prawnych ogłoszono ją oficjalnie dopiero kilka dni temu.

Należąca do AgustaWestland wytwórnia zobowiązała się do zmodernizowania 4 śmigłowców W-3WA do standardu W-3PL Głuszec, w konfiguracji pierwszych czterech, prototypowych egz. (za wyjątkiem specjalistycznego wyposażenia SAR), które wchodzą obecnie w skład 56. Pułku Śmigłowców Bojowych (56. pśb) i stacjonują na lotnisku Inowrocław-Latkowo (zobacz: Pokaz możliwości Głuszca).

Przypomnijmy, że zmodernizowane Sokoły będą spełniać wymagania zapisane w STANAG 4555, dotyczące śmigłowców pola walki. Zostały wyposażone w zintegrowaną awionikę, 10-calowe wyświetlacze, pokładowy system planowania zadania, bezwładnościowo-satelitarny system nawigacji (platforma INS/GPS) i cyfrową centralę danych aerodynamicznych. Z komputerem pokładowym współpracuje czterokanałowy autopilot, radykalnie zwiększający komfort pracy pilotów. Zmodyfikowano znacznie system samoobrony, w tym przez zabudowanie za silnikami emitera podczerwieni, ukraińskiego KT-01 AV Adros. Całkowicie nowy jest system obserwacyjno-celowniczy. Piloci dysponują stabilizowaną głowicą elektrooptyczną Elbit Systems Toplite i wyświetlaczem przeziernikowym HUD. Loty nocne umożliwiają gogle noktowizyjne PNL-3.

Głuszec ma bardzo bogaty wachlarz uzbrojenia, obejmujący npr S-5 lub S-8, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121 i system bomb małych wagomiarów, a także wyrzutnie Gad dla lotniczej wersji przeciwlotniczych pocisków S-2M Strzała. Głuszec jest w stanie przenosić również 2 podwieszane zasobniki UPK-23-250 kalibru 23 mm. Do samoobrony śmigłowiec otrzymał zdalnie sterowany 12,7 mm x 99 wkm WKM-Bz w stanowisku WS-4610, opracowanym przez OBR SM w Tarnowie. Jest on kierowany za pomocą manipulatora. W starych modele celowanie wymaga manewru całym śmigłowcem.

Mimo, że układ napędowy pozostawiono bez większych zmian, jednak efektywność i bezpieczeństwo użycia śmigłowców zostały radykalnie zwiększone dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu sterowania i monitoringu silników (FADEC z PZL Hydral we Wrocławiu).

Proces modernizacji będzie trwał ok. dwóch lat. Użytkownik przekazał już zakładom pierwszą maszynę, która czeka na rozpoczęcie prac. Dostaw Głuszców można spodziewać się między końcem 2013 a trzecim kwartałem 2014. Wojska aeromobilne postulują przebudowę wszystkich 39 egz. śmigłowców rodziny W-3, choć w odniesieniu do części z nich - maszyn specjalistycznych - modernizacja nie obejmie wszystkich elementów.

Zakłady w Świdniku dostarczą też zupełnie nowe śmigłowce. Będzie to 5 maszyn w wariancie dyspozycyjnym W-3VIP, przeznaczonym maksymalnie do 8 pasażerów. W odróżnieniu od standardowych modeli, otrzymają one luksusowe wyposażenie wnętrza, zaprojektowane i dostarczone przez brytyjską McCarthy Interiors, a także klimatyzację i system łączności satelitarnej. Wartość tego kontraktu wynosi prawdopodobnie 186 mln zł.

Sokoły dla vipów trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego na warszawskim Okęciu. Pierwszy egz. pod koniec 2013, ostatni - rok później. Jednostka wykorzystuje od trzech lat 2 maszyny w tej konfiguracji. Po dostawie nowych, możliwym będzie oparcie przewozów pasażerskich wyłącznie o W-3VIP i przekazanie śmigłowców rodziny Mi-8 dla lotnictwa wojsk lądowych.

Używane obecnie W-3WA w wariancie dyspozycyjnym także trafią do Świdnika. Dla zwiększenia bezpieczeństwa lotów ich silniki otrzymają elektroniczny system sterowania i monitoringu (FADEC).

Ostatni podmiot umów między MON a polską spółką koncernu AgustaWestland dotyczy modernizacji kolejnej partii wiekowych Mi-2. Jej zakres jest zdecydowanie mniejszy, niż w przypadku Głuszca. Wzbogaca jednak śmigłowiec w szereg standardowych dla nowoczesnych statków powietrznych urządzeń. Poddane przebudowie śmigłowce zostaną przystosowane do lotów nocnych, z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.