WSK PZL-Świdnik do końca 2014 dostarczy, za 380 mln zł netto, 4 seryjne śmigłowce PZL W-3PL Głuszec, 5 nowych dyspozycyjnych W-3VIP, a także 10 innych, zmodernizowanych wiropłatów.
Umowa została zawarta z MON pod koniec grudnia ubiegłego roku, ale ze względów prawnych ogłoszono ją oficjalnie dopiero kilka dni temu.
Należąca do AgustaWestland wytwórnia zobowiązała się do zmodernizowania 4 śmigłowców W-3WA do standardu W-3PL Głuszec, w konfiguracji pierwszych czterech, prototypowych egz. (za wyjątkiem specjalistycznego wyposażenia SAR), które wchodzą obecnie w skład 56. Pułku Śmigłowców Bojowych (56. pśb) i stacjonują na lotnisku Inowrocław-Latkowo (zobacz: Pokaz możliwości Głuszca).
Przypomnijmy, że zmodernizowane Sokoły będą spełniać wymagania zapisane w STANAG 4555, dotyczące śmigłowców pola walki. Zostały wyposażone w zintegrowaną awionikę, 10-calowe wyświetlacze, pokładowy system planowania zadania, bezwładnościowo-satelitarny system nawigacji (platforma INS/GPS) i cyfrową centralę danych aerodynamicznych. Z komputerem pokładowym współpracuje czterokanałowy autopilot, radykalnie zwiększający komfort pracy pilotów. Zmodyfikowano znacznie system samoobrony, w tym przez zabudowanie za silnikami emitera podczerwieni, ukraińskiego KT-01 AV Adros. Całkowicie nowy jest system obserwacyjno-celowniczy. Piloci dysponują stabilizowaną głowicą elektrooptyczną Elbit Systems Toplite i wyświetlaczem przeziernikowym HUD. Loty nocne umożliwiają gogle noktowizyjne PNL-3.
Głuszec ma bardzo bogaty wachlarz uzbrojenia, obejmujący npr S-5 lub S-8, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121 i system bomb małych wagomiarów, a także wyrzutnie Gad dla lotniczej wersji przeciwlotniczych pocisków S-2M Strzała. Głuszec jest w stanie przenosić również 2 podwieszane zasobniki UPK-23-250 kalibru 23 mm. Do samoobrony śmigłowiec otrzymał zdalnie sterowany 12,7 mm x 99 wkm WKM-Bz w stanowisku WS-4610, opracowanym przez OBR SM w Tarnowie. Jest on kierowany za pomocą manipulatora. W starych modele celowanie wymaga manewru całym śmigłowcem.
Mimo, że układ napędowy pozostawiono bez większych zmian, jednak efektywność i bezpieczeństwo użycia śmigłowców zostały radykalnie zwiększone dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu sterowania i monitoringu silników (FADEC z PZL Hydral we Wrocławiu).
Proces modernizacji będzie trwał ok. dwóch lat. Użytkownik przekazał już zakładom pierwszą maszynę, która czeka na rozpoczęcie prac. Dostaw Głuszców można spodziewać się między końcem 2013 a trzecim kwartałem 2014. Wojska aeromobilne postulują przebudowę wszystkich 39 egz. śmigłowców rodziny W-3, choć w odniesieniu do części z nich - maszyn specjalistycznych - modernizacja nie obejmie wszystkich elementów.
Zakłady w Świdniku dostarczą też zupełnie nowe śmigłowce. Będzie to 5 maszyn w wariancie dyspozycyjnym W-3VIP, przeznaczonym maksymalnie do 8 pasażerów. W odróżnieniu od standardowych modeli, otrzymają one luksusowe wyposażenie wnętrza, zaprojektowane i dostarczone przez brytyjską McCarthy Interiors, a także klimatyzację i system łączności satelitarnej. Wartość tego kontraktu wynosi prawdopodobnie 186 mln zł.
Sokoły dla vipów trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego na warszawskim Okęciu. Pierwszy egz. pod koniec 2013, ostatni - rok później. Jednostka wykorzystuje od trzech lat 2 maszyny w tej konfiguracji. Po dostawie nowych, możliwym będzie oparcie przewozów pasażerskich wyłącznie o W-3VIP i przekazanie śmigłowców rodziny Mi-8 dla lotnictwa wojsk lądowych.
Używane obecnie W-3WA w wariancie dyspozycyjnym także trafią do Świdnika. Dla zwiększenia bezpieczeństwa lotów ich silniki otrzymają elektroniczny system sterowania i monitoringu (FADEC).
Ostatni podmiot umów między MON a polską spółką koncernu AgustaWestland dotyczy modernizacji kolejnej partii wiekowych Mi-2. Jej zakres jest zdecydowanie mniejszy, niż w przypadku Głuszca. Wzbogaca jednak śmigłowiec w szereg standardowych dla nowoczesnych statków powietrznych urządzeń. Poddane przebudowie śmigłowce zostaną przystosowane do lotów nocnych, z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.