Reklama
Reklama

Indyjskie WZT-3 jednak z Gliwic

ZM Bumar-Łabędy dostarczą kadłuby wszystkich 204 egz. WZT-3, zamówionych w indyjskiej BEML przez wojska lądowe tego kraju. Do polskich przedsiębiorstw trafi nie mniej niż 65% wartości kontraktu.

Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 ma masę 42 t. Silnik S-12U o mocy 850 KM zapewnia osiągnięcie prędkości maksymalnej 60 km/h. Podstawowymi urządzeniami, z których może korzystać 3-osobowa załoga, są spychacz o maksymalnej szerokości lemiesza 3,6 m, żuraw (udźwig do 15 t, maksymalna długość 8 m), wyciągarka główna z siłą uciągu do 840 kN i pomocnicza (20 kN). Dodatkowo załoga może wykorzystywać m.in. spawarki, piłę łańcuchową czy elektronarzędzia / Zdjęcie: ZM Bumar-Łabędy

Pierwsze informacje o podpisaniu kontraktu między Grupą Bumar a Bharat Earth Movers Limited (BEML) nie dawały jasnego obrazu polskiego udziału w programie dostaw 204 WZT-3 dla indyjskich wojsk lądowych (zobacz: Bumar podpisał indyjski kontrakt).

Ostatecznie jednak ujawniono, że polska strona wykona zdecydowaną większość prac. Pierwszych 8 pojazdów wstępnej serii zostanie przekazana BEML jako kopletne wozy. Ze standardowym wyposażeniem, co powinno oznaczać m.in. zastosowanie silników S-12U z ZM PZL-Wola. Zlecenie to zostanie wykonane w pierwszym kwartale bieżącego roku.

W kolejnych partiach będzie zwiększał się udział podzespołów indyjskich, maksymalnie jednak do 35% wartości pojazdu. Uzgodnienie szczegółów będzie przedmiotem dodatkowych negocjacji technicznych.

Pewnym jest przy tym, że wszystkie kadłuby pojazdów będą powstawać w ZM Bumar-Łabędy, co powinno ustabilizować sytuację tych zakładów przynajmniej do końca 2014, na kiedy przewidywane jest zrealizowanie ostatnich dostaw.

Zakłady z Gliwic dostarczyły Indiom, w latach 2000-2007, 352 WZT-3 (choć nie wszystkie były kompletne). Obecny kontrakt podniesie tę liczbę do 556 egz. Całkowite zapotrzebowanie na wozy zabezpieczenia technicznego szacowane są przez indyjskie wojska lądowe na 650 egz.

Bumar podpisał z BEML także umowę o współpracy technologicznej i badawczej. Dotyczy ona opracowania indyjskiej wersji wozów zabezpieczenia technicznego, na podwoziu czołgu podstawowego Arjun (zobacz: Zamówienie na kolejne Arjuny).

Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 ma masę 42 t. Silnik S-12U o mocy 850 KM zapewnia osiągnięcie prędkości maksymalnej 60 km/h. Podstawowymi urządzeniami, z których może korzystać 3-osobowa załoga, są spychacz o maksymalnej szerokości lemiesza 3,6 m, żuraw (udźwig do 15 t, maksymalna długość 8 m), wyciągarka główna z siłą uciągu do 840 kN i pomocnicza (20 kN). Dodatkowo załoga może wykorzystywać m.in. spawarki, piłę łańcuchową czy elektronarzędzia / Zdjęcie: ZM Bumar-Łabędy

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.