Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szkielet Dream Chasera

Astronautyka, 06 lutego 2012

Amerykańska Sierra Nevada Corporation (SNC) zakończyła budowę podstawowych struktur demonstratora pojazdu kosmicznego Dream Chaser, finalizując kolejny etap prac, zleconych przez NASA.

Artystyczna wizja Dream Chasera, dokującego do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej / Rysunek: SNC

Na program rozwoju stosunkowo tanich pojazdów kosmicznych, zdolnych do zabierania kilku osób na loty suborbitalne lub na niskie orbity, NASA przeznaczyło kilka lat temu 50 mln USD (zobacz: Kosmos dla każdego?). Największa część tej kwoty - 20 mln USD - przypadła dla SNC, która kieruje pracami kupionej w 2008 SpaceDev. Ta z kolei od 2004 projektuje pojazd, spełniający wymagania NASA.

Dream Chaser ma być wystrzeliwany za pomocą rakiety Atlas V. Po wyniesieniu ponad atmosferę, przy pomocy własnych silników, ma osiągnąć odpowiednia trajektorię lotu lub orbitę. Obiekt przeznaczono dla maksymalnie 7 osób, możliwe ma być również zmniejszenie tej liczby dla zabrania ładunku, a nawet odbywanie lotów bezzałogowych.

W ramach rozwoju demonstratora, NASA i SNC opracowały szczegółowy plan, zakładający przelewanie kolejnych transz pieniędzy, po osiągnięciu zakładanych, cząstkowych celów. Do tej pory spółka zrealizowała 11 takich zadań. Ostatnie polegało na zbudowaniu podstawowych, kompozytowych elementów struktury płatowca. Jednocześnie otworzyło to kolejny etap finansowania. NASA wyasygnowało kolejne 270 mln USD na kontynuowanie programu, z których 80 przypadło dla SNC.

Struktura kadłuba, w czasie badań w 2010 na University of Colorado / Zdjęcie: SNC

Przedstawiciele spółki poinformowali, że niewykończony demonstrator jeszcze w bieżącym roku może zostać wykorzystany do próbnych lotów w atmosferze. Planuje się, że nosicielem będzie samolot WhiteKnightTwo, należący do Virgin Galactic, która planuje w najbliższym czasie rozpocząć suborbitalne komercyjne loty załogowe (zobacz: Prezentacja WhiteKnightTwo, Nabór pilotów-astronautów).

Przedstawiciele SNC nie poinformowali o planowanym zakończeniu prac rozwojowych. Oceniają jednak, że ich koszt pochłonie ok. 1 mld USD, co wskazuje na wstępny etap realizacji programu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.