Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Namery i CV90 w USA

Wojska lądowe, 26 lutego 2012

W ramach programu pozyskania nowego bwp dla US Army - Ground Combat Vehicle - wiosną odbędą się za Atlantykiem testy izraelskiego Namera i szwedzkiego CV90.

CV 90 ostatnich serii produkcyjnych... / Zdjęcie: BAE Systems

Program GCV - ostatecznie zawężony do pojazdów, które w przyszłości zastąpią Bradley`e (zobacz: Tańsi następcy M113) - w odróżnieniu od wielu innych przedsięwzięć tego typu, nie ograniczają się tylko do wybranych wstępnie ofert.

Przedstawiciele US Army w ubiegłym roku wskazali na dwie grupy przemysłowe: BAE Systems-Northrop Grumman, oraz General Dynamics Land Systems, wspieraną m.in. przez Lockheed Martina i Raytheona. Mają one opracować projekt nowych pojazdów oraz dostarczyć kluczowe podsystemy przyszłych bwp, łącznym kosztem ok. 900 mln USD (zobacz: Protest SAIC).

Z drugiej jednak strony zaznaczono, że w każdym momencie prace mogą zostać przerwane, jeżeli przyszły użytkownik wybierze alternatywne rozwiązanie. Dotyczy to możliwości zakupu istniejących już, zagranicznych wozów lub modernizacji Bradley`ów - jeżeli prowadzone równolegle analizy wskażą na większą skuteczność takich rozwiązań.

...i mniej rozpowszechniony izraelski Namer, w którym zdecydowanie większą wagę przywiązano do zwiększenia stopnia ochrony balistycznej, kosztem siły ognia. Odbiega to od standardów bwp. W istocie wóz jest ciężkim transporterem piechoty / Zdjęcie: Zachi Evenor

W związku z tym nie była zaskoczeniem informacja, ujawniona w czasie targów AUSA (to ogromnych rozmiarów impreza, poświęcona w całości amerykańskim wojskom lądowym), o sprowadzeniu do testów dwóch pojazdów: szwedzkiego CV90 i izraelskiego Namera.

Oba reprezentują zupełnie odmienne koncepcje. Szwedzki bwp jest klasycznym bwp, wozem dla maksymalnie 7 żołnierzy desantu, uzbrojonym w armaty kalibru 30-40 mm, z masą w przedziale 25-35 t (w zależności od wersji). Namer natomiast to kolejna już izraelska konstrukcja, oparta o czołg podstawowy, tym razem Merkavę (pierwszymi były ciężkie transportery Nakpadon i Achzarit, powstałe z Centurionów oraz T-54/55). W konsekwencji powstał pojazd o masie 60 t, przeznaczony dla 9 żołnierzy desantu, jednak ze słabym uzbrojeniem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.