Dowództwo rosyjskiej marynarki wojennej ostatecznie zrezygnowało z budowy okrętów podwodnych proj. 677 typu Łada i postanowiło rozpocząć od nowa proces pozyskania nieatomowych OP.
Okręty podwodne typu Łada miały zastąpić okręty proj. 877 i 636 (Paltus i Warszawianka), znane poza granicami FR pod wspólną nazwą Kilo. Realizacja projektu znacznie się jednak opóźniała.
Prototypowy okręt, Sankt-Petersburg miał rozpocząć służbę najpierw w 2006, a potem w 2007 (Do końca 2007 WMF Rosji otrzyma OP czwartej generacji klasy Łada, 2007-11-04). Ostatecznie dopiero 6 maja 2010 dowódca WMF, adm. Władymir Wysocki podpisał rozkaz o włączeniu B-585 w skład Floty Północnej. Dwa kolejne okręty: Kronsztad (B-586) i Sewastopol (B-587), których budowa rozpoczęła się w Admirałtiejskije Wierfi (Stoczni Admiralskiej w St. Petersburgu), miały wejść do służby odpowiednio w 2013 i 2015 (Flaga WMF na Sankt-Peterburgu, 2010-05-09). Proces ten jednak przerwano.
Ostatecznie dowódca WMF FR, Władimir Wysocki ogłosił całkowitą rezygnację w OP typu Łada. Rosyjska prasa, powołując się na anonimowe źródło z dowództwa marynarki wojennej, informuje, że inżynierom z centralnego biura konstrukcyjnego Rubin nie udało się zbudować w pełni sprawnego, niezależnego od powietrza układu napędowego. Według informatora, jego wydajność nie przekroczyła połowy założonych przez projekt parametrów. Ponadto nie udało się zakończyć prac nad nowym systemem walki Lit, systemem sonarowym, a także torpedą UETT/TE-2.
Stocznia Admiralicji nie zgadza się z decyzją i w oficjalnym wystąpieniu ogłosiła, że po wprowadzeniu poważnych zmian, projekt będzie spełniał oczekiwania odbiorcy. Według przedstawiciela stoczni decyzja nie tylko uderza w możliwości WMF, ale również w wizerunek Rosji, jako kraju zdolnego do promowania własnych zaawansowanych technicznie projektów.
Wypowiedź ta wiąże się z Rosoboronexportem, który chce przystąpić w przyszłym roku do indyjskiego przetargu na 6 okrętów podwodnych z siłownią niezależną od powietrza atmosferycznego, oferując okręty typu Amur 1650, czyli eksportową wersję Łady. Rosyjskiemu eksporterowi w takiej sytuacji trudno będzie konkurować z zachodnioeuropejskimi stoczniami, a szczególnie z francuską DCNS, która w 2005 sprzedała już temu krajowi 6 okrętów typu Scorpene.