Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Osprey rozbił się w Maroko

Lotnictwo wojskowe, 12 kwietnia 2012

Wczoraj w Maroko, w czasie ćwiczeń z udziałem amerykańskich Marines, rozbił się transportowy samolot hybrydowy MV-22 Osprey. 2 żołnierzy zginęło, 2 zostało rannych.

MV-22 Osprey z Marine Medium Tiltrotor Squadron 261, tej samej jednostki, której samolot rozbił się wczoraj w Maroko / Zdjęcie: USMC

Samolot rozbił się w czasie 10-dniowych ćwiczeń Arican Lion, z udziałem 1200 żołnierzy amerykańskich (z których 1000 to Marines) oraz oddziałów marokańskich. Do tej pory nie podano przebiegu i szczegółów wydarzenia. Na podstawie informacji agencyjnych, wiadomo, że wypadek miał miejsce w rejonie Ouad Daraa.

Przedstawiciele Marines ujawnili jedynie, że samolot został przydzielony do okrętu desantowego-doku Iwo Jima i wraz z całą swoją eskadrą wchodził w skład 24th Marine Expeditionary Unit, jednej z siedmiu tego typu jednostek, liczących ok. 2200 żołnierzy. MEU składają się z batalionu piechoty, batalionu logistycznego i eskadry śmigłowców lub samolotów hybrydowych.

Rozwój Osprey`ów naznaczony był tragicznymi wypadkami, począwszy od katastrofy z 1992, w której zginęło 7 osób. Najbardziej tragiczny okazał się jednak 2000, kiedy w dwóch osobnych wypadkach zginęły łącznie 23 żołnierzy.

Po wprowadzeniu samolotów do służby, poważnych wypadków nie odnotowywano, a Osprey`e, zarówno wojsk lotniczych, jak i Marines, wykorzystywane w Iraku i Afganistanie, uzyskiwały wysokie oceny użytkowników za możliwości taktyczne. Poziom sprawności technicznej nie był najwyższy, ale oscylował w granicach 60-70%, co można uznać za pozytywne osiągnięcie w rejonie działań bojowych (zobacz np.: Osprey`e w Afganistanie).

Do pierwszej katastrofy od 2000, doszło 10 lat później, w Afganistanie. W trudnych warunkach silnego zapylenia, przy lądowaniu załoga straciła orientację przestrzenną, w wyniku czego zginęło 3 żołnierzy i jeden cywilny kontraktor (zobacz: Katastrofa Osprey'a).

Do tej pory producent, konsorcjum Bell-Boeing, dostarczył ok. 160 Osprey`ów, łącznie z egz. testowymi.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra