Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatnie F-22 i zmodernizowany C-5

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 maja 2012

USAF odebrały ostatni z zamówionych myśliwców stealth F-22 Raptor i ostatni zmodernizowany samolot transportowy C-5 Galaxy.

27 kwietnia w bazie Travis w Kalifornii odbyła się uroczystość przekazania ostatniego z 79 zmodernizowanych w ramach programu unowocześnienia awioniki - AMP (Avionics Modernization Program) transportowca Lockheed Martin C-5 Galaxy. Do USAF trafił samolot numer 70-448, który został przydzielony do Air Force Reserve 433rd Airlift Wing w Lackland AFB w San Antonio w Teksasie. W ramach AMP C-5 są wyposażane w nową awionikę, w tym komputery pokładowe i wyświetlacze wielofunkcyjne oraz systemy łączności.

W najbliższym czasie 52 z 79 zmodernizowanych samolotów C-5 przejdzie kolejną przebudowę dla wydłużenia resursów. W ramach programu RERP (Reliability Enhancement and Re-engining Program) otrzymają nowe silniki General Electric CF6-80C2. Wymienione zostaną też niektóre węzły konstrukcyjne. Zmodernizowane samoloty będą odpowiadać standardowi C-5M Super Galaxy (Rekordy Super Galaxy, 2009-09-14).

2 maja w Marietta odbyła się z kolei uroczystość przekazania ostatniego z wyprodukowanych myśliwców stealth Lockheed Martin F-22A. To 187 seryjny samolot tego typu. Wraz z nim USAF dysponują teraz 184 F-22. Do 2017 maja one zostać zmodernizowane w ramach programu wartego 11 mld USD, między innymi poprzez zaimplementowanie oprogramowania Block 3.2A i 3.2B (obecnie trwa program unowocześniania oprogramowania do standardu Block 3.1 - program obejmie wszystkie F-22 od 03-4045 do 10-4195).

Testy F-22 nr 10-4195 trwały od przełomu kwietnia i maja (roll out odbył się w połowie grudnia 2011, Oblot ostatniego Raptora, 2012-03-19). Samolot wykonał cztery loty, w tym dwa ostatnie dla uzyskania prędkości Ma1,8 i Ma2,2, odpowiednio bez i z dopalaczem. Po zakończeniu testów samolot pokryto specjalną powłoką antyradiolokacyjną. Jutro ma przelecieć do 525th Fighter Squadron 3rd Wing w bazie Elmendorf na Alasce.

Program opracowania i produkcji samolotów F-22 pochłonął 74 mld USD. Lockheed Martin wyprodukował łącznie 195 myśliwców tego typu (pierwotnie planowano zakupienie przez USAF 750 F-22), z których 4 zostały dotąd utracone (w tym doświadczalny YF-22). Ostatnie produkowane egzemplarze kosztowały według GAO po ponad 400 mln USD.

Lockheed Martin chwali się, że każdy z zamówionych F-22A został zbudowany i dostarczony na czas. 55 z 195 wyprodukowanych myśliwców spełniało standard Platinum Perfect, czyli po opuszczeniu linii montażowej nie miało żadnych błędów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.