Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe F-16 dla Tajwanu?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 07 maja 2012

Władze Tajwanu, zniecierpliwione krokami Waszyngtonu, sygnalizują możliwość zerwania wstępnego porozumienia dotyczącego modernizacji 146 F-16 A/B Block 20.

Podstawową siłę tajwańskiego lotnictwa wojskowego tworzy obecnie 145 F-16A/B, 126 F-CK-1 (lekkie myśliwce, zbudowane na Tajwanie w latach 1990-2000) i 56 Mirage 2000-5EI, dostarczonych w drugiej połowie lat 1990. Nowe F-16 miałyby zastąpić starzejące się i wykorzystywane obecnie wyłącznie do celów szkolnych F-5E/F

Złość Tajpei spowodowana jest rosnącymi kosztami modernizacji F-16, które jeszcze we wrześniu 2011 szacowano na 5,3 mld USD. Tymczasem okazuje się, że Waszyngton żąda, by Tajwan zapłacił za rozwój, projektowanie, badania, i testy nowych systemów wchodzących w skład pakietu modernizacyjnego - kością niezgody jest m.in. integracja radarów ze skanowaniem fazowym (AESA). Sfinansowanie tego typu wydatków odciążyłoby amerykańskiego podatnika, który nie musiał by płacić za integrację radarów. I przyniosło ulgę budżetowi koreańskiego ministerstwa obrony, które również przymierza się do modernizacji F-16.

Program modernizacji 350 amerykańskich F-16 Block 40/50 jest wyceniany około 2,8 mld USD. Zapewne koszt ten wzrośnie. Ale mniej niż to konieczne, bo część wydatków ma zostać przerzucona na barki zagranicznych kontrahentów.

Niedawno do gry o kontrakty na modernizację Tajwańskich i Koreańskich myśliwców włączył się BAE Systems, który zaproponował swoje usługi, powołując się na doświadczenia z modernizacji 300 F-16 należących do US Air National Guard i tureckich F-16. Gdyby BAE otrzymał te kontrakty, to Lockheed Martin może stracić ponad 6 mld USD. Korea Południowa oferuje 1,6 mld USD za modernizację 134 KF-16. Natomiast przetarg na Tajwanie to 4 do 5 mld USD za modernizację 146 F-16C/D Block 20.

Niedawno Biały Dom powrócił do opcji zakupu przez Tajwan nowych 66 myśliwców F-16 C/D Block 50/52, choć od 2007 z powodu chińskich nacisków odmawiał ich sprzedaży (zobacz: Jeszcze o tajwańskich F-16, 2011-08-15). Nie wiadomo czy jest to efekt pojawienia się w grze BAE Systems, czy kolejna przedwyborcza gra Białego Domu w odpowiedzi na naciski polityczne ze strony republikanów.

Zakup myśliwców może przynieść LM przychód w wysokości 8,7 mld USD, z czego ponad miliard może być oddany do federalnego i stanowych budżetów w formie podatków. Najważniejsze ma być jednak utrzymanie 18 tys. miejsc pracy w samym tylko Teksasie. Sprzedaż myśliwców Tajwanowi silnie popierają republikanie. (zobacz: Kongresmani za F-16 dla Tajwanu, 2010-05-18). Pochodzący z Teksasu republikański senator John Cornyn rozpoczął w tym tygodniu kampanię w senacie na rzecz poparcia sprzedaży nowych F-16 dla Tajwanu. Dotąd administracja Obamy opowiadała się za modernizacją floty tajwańskich F-16, by bardziej nie zadrażniać stosunków z ChRL. Ale trudno będzie wytłumaczyć wyborcom, że w imię dobrych stosunków z Chinami mogą stracić pracę.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.