Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Portugalia zrezygnowała z NH90

Lotnictwo wojskowe, 03 lipca 2012

Portugalia zawiesiła swój udział w programie rozwoju i produkcji europejskiego śmigłowca NHIndustries NH90 oraz zrezygnowała z zakupu 10 maszyn tego typu.

NH90 jest produkowany przez powstałe w 1992 konsorcjum NHIndustries (NHI), w którego skład wchodzi włosko-brytyjska Agusta Westland (32%), francuski Eurocopter (31,25%), niemiecki Eurocopter Deutschland (31,25%) i holenderska Stork Fokker Aerospace (5,5%). Jego prototyp oblatano w grudniu 1995. Do służby wszedł w 2006. Portugalia przystąpiła do programu w 2001 / Zdjęcie: NHIndustries

Ministerstwo obrony chce w ten sposób zaoszczędzić do 2020 420 mln Euro (ok. 560 mln USD) i przeznaczyć te środki na obsługę już realizowanych głównych programów wojskowych. Portugalskie media wymieniają w tym kontekście zakup 260 transporterów General Dynamics Pandur II 8x8 dla wojsk lądowych i piechoty morskiej (zobacz: Pierwsze Pandury II 8x8 dla Portugali). 218 z tych pojazdów powstaje w miejscowych zakładach Fabrequipa-Sociedade Industrial de Equipamento Rodoviário w Barreiro.

Głównym powodem rezygnacji z NH90 TTH (Lizbona zamówiła w 2001 maszyny w odmianie transportowej dla wojsk ladowych) było przyszłoroczne zobowiązanie zapłaty pierwszej transzy 120 mln Euro. Minister obrony Portugalii Pedro Jose Aguiar-Branco ogłosił tę decyzję podczas uroczystości 60. rocznicy portugalskich wojsk lotniczych w bazie lotniczej w Montijo. Zwracając się do pilotów powiedział, że Portugalia jest w sytuacji, gdy musi odróżniać rzeczy istotne od reszty. Kraj ten od 2010 zmaga się z poważnym kryzysem finansowym i gospodarczym. Minister poinformował również, że będzie się ubiegał o konwersję szacowanej na 50 mln Euro kary za zerwanie umowy. Od 2001 kiedy Portugalia dołączyła do programu NH90 wpłaciła na badania i rozwój 87 mln Euro. Minister ma nadzieję pośrednio odzyskać część tych środków.

Na początku głównymi odbiorcami śmigłowców NH90 były Francja, Niemcy i Włochy w 2001 dołączyły Portugalia i Holandia. Później umowy na dostawy zawarły Australia, Belgia, Finlandia, Grecja, Nowa Zelandia, Norwegia, Oman, Hiszpania i Szwecja. W sumie portfel zamówień obejmował 573 maszyny NH90 w wersji transportowej TTH (Tactical Transport Helicopter) raz morskiej NFH (NATO Frigate Helicopter). Obecny kryzys finansowy może doprowadzić do zubożenia portfela zamówień. Coraz więcej rządów w Europie nosi się z zamiarem ograniczania wydatków na obronę. Redukcje zamówień na europejskie śmigłowce zapowiedzieli już Niemcy, którzy zdecydowali o zmniejszeniu ich liczby ze 122 do 80 (zobacz: Więcej niemieckich Tigerów?).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.