Kanadyjska Viking Air otrzymała certyfikat amerykańskich i rosyjskich władz lotniczych dla transportowo-pasażerskiego DHC-6 Series 400 Twin Otter. Pozwoli to na zrealizowanie pierwszych dostaw do tych krajów.
W 2007 Viking Air - od zakończenia montażu oryginalnych DHC-6 Twin Otterów dostawca części zamiennych do tych samolotów - rozpoczął program budowy unowocześnionej wersji popularnej maszyny. W stosunku do oryginalnego projektu wprowadzono ponad 400 zmian, poczynając od nowych silników PT6A-34 o długotrwałej mocy maksymalnej 750 KM każdy, przez nowoczesną awionikę ze szklanym kokpitem i nowymi systemami bezpieczeństwa, po drobne modernizacje struktury płatowca.
Oblot prototypu odbył się w lutym 2010 (zobacz: Oblot nowego Twin Ottera). Od tego czasu sfinalizowano prace rozwojowe, uzyskując certyfikaty 6 państw. Siódmy dokument tego typu, amerykańskich władz lotniczych FAA, zdobyto kilka dni temu. Pozwoli on na zrealizowanie umowy z zespołem skoczków spadochronowych US Army Golden Knights, dotyczących 3 nowych samolotów. Zastąpią one stare egz., oznaczone w lotnictwie amerykańskich wojsk lądowych jako UV-18A. Pierwszy nowy Twin Otter dotarł już do zakładów serwisowych Viking Air w Kalifornii, gdzie zostaną wprowadzone zmiany, wymagane przez przyszłego użytkownika. Dotyczy to m.in. zabudowy rozsuwanych drzwi bocznych.
Kolejny certyfikat przyznały rosyjskie władze lotnicze. Dzięki temu będzie można zrealizować - w ciągu kilku tygodni - dostawy dwóch egz. dla moskiewskiej spółki Witjaź. Jest ona jednocześnie reprezentantem Viking Air na miejscowy, chłonny rynek.
Do tej pory kanadyjska spółka przekazała odbiorcom kilka DHC-6 Series 400. Trafiły one m.in. do Afryki (działając na rzecz przedsiębiorstw wydobywczych) i na Filipiny. Viking Air dysponuje zamówieniami na niemal sto odmłodzonych Twin Otterów, z przeznaczeniem dla kilkudziesięciu klientów, reprezentujących niemal wszystkie kontynenty.