Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Premiera Atlasa

Lotnictwo wojskowe, 10 lipca 2012

Na targach lotniczych w brytyjskim Farnborough po raz pierwszy prezentowany jest transportowy Atlas. Nie jest to jednak nowa konstrukcja, a jedynie przemianowany - już oficjalnie - Airbus 400M.

Nowa nazwę ogłoszono oficjalnie w ostatnią sobotę, podczas pierwszego dnia największych światowych pokazów lotniczych Royal Innternational Air Tattoo, w bazie RAF w Fairford / Zdjęcie: Airbus Military

Do tej pory A400M występował pod nazwą Grizzly, jednak była ona nieoficjalna: nadali ją piloci prowadzący program testów w locie. Nowa nazwa została przyjęta przez przedstawicieli 7 państw uczestniczących w programie rozwoju i zakupów europejskiego samolotu transportu strategicznego. Tegoroczna prezentacja A400M na rozpoczętych wczoraj targach lotniczych w Farnborough będzie więc premierą pod nową nazwą. Nie będzie to jednak jedyne istotne wydarzenie związane z transportowcem Airbusa.

Mimo zapowiedzi prototyp o oznaczeniu MSN6 nie będzie prezentowany w locie. Powodem jest wykrycie metalowych opiłków w oleju skrzyni przekładniowej, co świadczy o niekontrolowanym, zbyt dużym zużyciu niektórych elementów układu napędowego. Dlatego, choć uszkodzony silnik w egzemplarzu wystawowym wymieniono, nie zdecydowano się wykonywanie intensywnych manewrów, a bez nich zwykły lot po prostej na tego typu imprezie nie miałby sensu.

Problem z silnikami był jednym z przyczyn opóźnienia programu rozwojowego samolotu. U podstaw leżała chęć samodzielnego opracowania jednostki turbowałowej o bardzo dużej mocy, bez żadnych doświadczeń na tym polu (zobacz np.: Pierwszy lot silnika TP400).

Obok problemów technicznych Airbus Military zanotował także sukces. W pierwszym dniu targów podpisano z RAF umowę o dostarczeniu za ok 77 mln USD pierwszego symulatora A400M Atlas, w najbardziej zaawansowanej odmianie, z pełnym odwzorowaniem kabiny pilota (Full Flight Simulator, FFS) i rozbudowanym zapleczem kontrolnym. Umowa przewiduje również zakup pakietu logistycznego i serwisowego. Urządzenie zainstalowane zostanie w bazie RAF w Brize Norton wiosną 2014. W tym samym roku, prawdopodobnie jesienią, do bazy przybędzie również pierwszy z 22 zamówionych Atlasów. Symulator będzie utrzymywany przez powołaną do tego spółkę joint-venture Airbus Military i Thalesa. To już 4. symulator A400M. Kupiły go także Hiszpania, Niemcy i Francja.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.