Indie oficjalnie uruchomiły nowy system monitorowania i obserwacji wybrzeża. Jest on efektem dwuletniej współpracy szwedzkiego Saaba oraz indyjskiej Elcome Marine Services.
Kontrakt na opracowanie i instalację systemu został zawarty w 2010. Jego realizacja przebiegła wyjątkowo sprawnie, a rozpoczęcie prób odbiorczych rozpoczęło się wcześniej niż pierwotnie planowano. Według informacji przekazanych przez Saab, indyjskie władze już w maju br. podjęły decyzję o ostatecznym przyjęciu systemu, tym samym uznając cały kontrakt za zrealizowany. W czasie prac szwedzki koncern odpowiadał, m.in. za montaż urządzeń, instalację oprogramowania, a także przeszkolenie obsługi.
National Automatic Identification System (NAIS) tworzą urządzenia zamontowane na 74 latarniach morskich, rozstawionych wzdłuż całego, liczącego 7,5 tys. km wybrzeża. Są one zdolne do odbierania sygnałów z okrętów wyposażonych w radiowe transpondery, podobne do instalowanych na samolotach pasażerskich. Poza urządzeniami instalowanym na latarniach, NAIS współtworzą także regionalne i centralne stacje odbiorcze, do których docierają dane z sensorów i gdzie są one następnie analizowane oraz w odpowiedni sposób przetwarzane. Zamontowano także dodatkowe stacje radiolokacyjne i kamery dzienno-nocne, co w zdecydowany sposób poprawiło możliwość wykrywania obiektów pływających i nadzorowania ruchu morskiego.
Oficjalnie cały system ma działać pod kontrolą Directorate General of Lighthouses and Lightships (DGLL), jednak z zebranych dzięki jego pracy danych, korzystać będą też, m.in. straż przybrzeżna, a nawet jednostki indyjskiej marynarki wojennej. System ma bowiem uzupełniać dane zebrane przez MW w wyniku prac jej własnych radarów, zlokalizowanych w kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju rejonach, takich jak, np. okolice Cieśniny Malakka (Indie na Nikobarach, 2012-07-31). NAIS ma też współpracować z podobnymi funkcjonującymi już systemami, jednak bardziej ograniczonymi terytorialnie, jak np. system kontroli ruchu morskiego (VTMS Network) na wodach Zatoki Kaććh w zachodniej części kraju.
Uruchomienie systemu monitorującego ruch morski wzdłuż całego wybrzeża Indii, stało się w ostatnich latach jednym z priorytetów indyjskich władz. New Delhi systematycznie odnotowuje wzrost liczby statków handlowych płynących do i z Indii. Co więcej stałej intensyfikacji ulega też ruch morski szlakami wiodącymi przez Ocean Indyjski do Azji (zwłaszcza w kontekście importu surowców energetycznych przez państwa Azji Południowowschodniej i Wschodniej). Brak odpowiednio zaawansowanego systemu kontrolującego to zjawisko, stawał się coraz bardziej problematyczny i uniemożliwiał zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa na kontrolowanych przez Indie wodach.
Uruchomienie NAIS nie oznacza jednak zakończenia prac związanych z modernizacją systemu monitorowania i obserwacji wybrzeża. W przeszłości indyjskie władze kilkukrotnie ogłaszały, że w planach znajdują się jeszcze dwa programy, których realizacja, w połączeniu z funkcjonowaniem NAIS, ma ostatecznie przynieść pożądane rezultaty. Chodzi przede wszystkim o wykorzystanie systemów satelitarnych, które miałyby dawać udoskonalony i kompletny obraz sytuacji na indyjskich wodach, a także o wprowadzenie wymogu instalacji specjalnych transponderów na łodziach i statkach operujących na wodach kontrolowanych przez Indie (program pilotażowy ma ruszyć w najbliższym czasie). W ten sposób New Delhi chce umożliwić jednostkom straży przybrzeżnej i marynarki wojennej stałe monitorowanie położenia (i jego zmiany) wszystkich jednostek nawodnych znajdujących się na interesujących je wodach w czasie zbliżonym do rzeczywistego.