Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niepowodzenie Bella 525R

Lotnictwo cywilne, 11 sierpnia 2012

W czasie kolejnego lotu rozbił się śmigłowiec Bell 214ST, w którym testowano system przeniesienia napędu przeznaczony dla Bella 525R. Załoga wyszła z wypadku bez obrażeń.

Do wypadku doszło 7 sierpnia w czasie testów prowadzonych w rejonie Avalon w Ellis County w Teksasie. Bell prowadził je z wykorzystaniem odpowiednio przebudowanego śmigłowca 214ST. Zainstalowano w nim elementy systemu przeniesienia napędu przeznaczonego dla śmigłowca Bell 525R Relentless - nowej konstrukcji amerykańskiego koncernu klasy 7-8 ton, która ma konkurować z AgustaWestland AW189 i Eurocopterem EC175.

Według relacji udostępnionych przez US National Transportation Safety Board, w czasie lotu załoga usłyszała huk. Zniszczeniu uległ wirnik ogonowy. Piloci próbowali lądować z wykorzystaniem autorotacji, ale śmigłowiec zboczył z kursu i w sposób niekontrolowany przewrócił na prawą burtę po zetknięciu z ziemią. Załoga wyszła z wypadku bez poważniejszych obrażeń.

Bell 525R ma przewozić 2-osobową załogę i do 16 pasażerów (w wersji rozwojowej - do 20). Ma być napędzany dwoma silnikami General Electric CT7-2F1 o mocy po 1800 KM (1300 kW) z kompozytowym 5-łopatowym wirnikiem o średnicy 16,6 m z nową głowicą. Koncern chce w nim wykorzystać potrójny system sterowania fly-by-wire opracowany przez BAE Systems na bazie systemu przemiennopłata Bell Boeing V-22. Oblot prototypu jest planowany na 2014, a uzyskanie certyfikatu na 2015. Pierwsze seryjne Bell 525R zamówiła PHI Inc.

Zdjęcia: Bell

Po raz pierwszy makietę Bella 525R Relentless pokazano na Heli Expo w lutym (Śmigłowcowe nowości, Skrzydlata Polska 04/2012). Europejska premiera miała miejsce w lipcu w Farnborough. Według producenta, pierwsza cyfra 5 w oznaczeniu typu oznacza pięciołopatowy wirnik, cyfra 2 to dwa silniki, a druga cyfra 5 to zasięg na poziomie 500 Mm (ponad 900 km). Komponenty kadłuba śmigłowca ma dostarczać brytyjska GKN Aerospace, jeden z ponad 80 planowanych przez Bella kooperantów.

Rozbity śmigłowiec to Bell 214ST nr rej. N409SB, wykorzystywany przez konstruktorów do różnego typu badań i eksperymentów.


Drukuj Góra