Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy fiński NH90

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 marca 2008

11 marca w zakładach NHIndustries w Marignane, we Francji, odbyła się uroczystość przekazania pierwszego śmigłowca NH90 lotnictwu fińskich wojsk lądowych.

To pierwszy, a jednocześnie ostatni śmigłowiec z Marignane. Pozostałe z 20 zamówionych NH90 TTT (w wersji transportu taktycznego dla wojsk lądowych) zostaną zmontowane przez fińską Patria Aviation. Dostawy z zakładów z Jämsä rozpoczną się w kwietniu 2008.

Przekazanie pierwszego i – w niedługim czasie – drugiego, fińskiego egzemplarza, kończy długotrwały proces rozwoju i wdrażania śmigłowców. Na mocy umowy zawartej w 2001, dostawy o wartości 780 mln Euro miały zostać zrealizowane w latach 2004-2008 i być połączone z zakupami Szwecji i Norwegii (większość śmigłowców dla Sztokholmu także powstanie w Jämsä). Jednak wydłużenie programu rozwojowego NH90 spowodowało przesunięcie całego planu dostaw dla kilkunastu krajów – pierwszy śmigłowiec został przekazany Niemcom dopiero w 2006. Opóźnienie w Finlandii powiększyło się dodatkowo, przez wydłużenie prac związanych z certyfikacją maszyn na mocy miejscowych przepisów.

Ostatecznie NHIndustries został zmuszony do zapłacenie odszkodowania (zobacz: NHIndustries zapłaci 20 mln Euro kary).

Opóźnienie dostaw o 4 lata spowodowało bowiem powstanie próżni w lotnictwie fińskich wojsk lądowych. Wykorzystywały one – od lat 1970. – śmigłowce Mi-8 (wraz ze strażą graniczną 10 egz.). Obecnie pozostały w służbie już tylko 2 maszyny.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.