Pierwszy Falcon 2000DX wszedł do służby, poinformowali w środę przedstawiciele Dassault Aviation. Samolot trafił do prywatnego odbiorcy w USA.
Falcon 2000DX to kolejna, podstawowa wersja modelu 2000, wprowadzonego do sprzedaży w pierwszej połowie ubiegłej dekady. Jednocześnie będzie to samolot o nieco mniejszym zasięgu niż wersja EX, z 2001. Dzieli z nią jednak podstawowe elementy konstrukcji, w tym np. silniki Pratt & Whitney Canada PW308C.
Dassault Aviation ogłosił rozpoczęcie programu jego budowy w 2005. Pierwszy lot odbył się 19 czerwca 2007, po czym uzyskano europejskie i amerykańskie certyfikaty dopuszczenia do eksploatacji. Niedawna dostawa pierwszego DX-a rozpoczyna proces jego sprzedaży.
Nie będzie to jednak samolot cieszący się największym powodzeniem klientów. W ubiegłym roku Dassault dostarczył odbiorcom 70 Falconów, z tego 2 najmniejsze, modelu 50EX, 28 trzysilnikowych maszyn rodziny 900, 32 rodziny 2000 i 6 nowych, największych 7X, o zasięgu ponad 10 tys. km. (zobacz również: Trzeci rekordowy rok Falcona).
Falcony 900 cieszą się stałym, sporym zainteresowaniem od ponad 25 lat, ze względu na bezpieczny, trzysilnikowy układ napędowy i wyposażenie, spełniające standardowe potrzeby klientów. Prawdziwym przebojem okazuje się model 7X, na który Dassault zebrał już 200 zamówień, co stanowi ponad 90% obecnego portfela zamówień. Natomiast wśród rodziny dwusilnikowych Falconów 2000, niepodzielnie panuje model EX o zasięgu 7 030 km (przy 6 pasażerach, braku wiatru i z rezerwą paliwa). W ubiegłym roku klienci odebrali ich 31. Tylko jeden egz. reprezentował wersję standardową…
Z tego powodu przedsiębiorstwo musiało uzupełnić swoją ofertę o nowy samolot podstawowy, o zasięgu 6000 km. Trudno jednak przypuszczać, by stał się on wielkim przebojem francuskiego wytwórcy.