Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przyszłość brytyjskich Apache

Lotnictwo wojskowe, 05 grudnia 2012

Z powodu zakończenia służby amerykańskich AH-64D w 2017, Brytyjczycy stanęli przed koniecznością określenia przyszłości swoich śmigłowców uderzeniowych.

Brytyjski AH-1 (AH-64D) / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjczycy kupili 67 AH-64D w 1996. 8 dostarczył bezpośrednio Boeing, a resztę zmontowano w zakładach Westland Helicopters (obecnie AgustaWestland). W odróżnieniu od wersji amerykańskiej, w WAH-64/AH-1 (oznaczenie producenta/resortu obrony) zastosowano rodzime silniki Rolls-Royce`a oraz szereg urządzeń pokładowych, w tym łączności. Tak skonfigurowany śmigłowiec przysporzył wielu problemów technicznych w okresie wdrażania do służby. Ostatecznie pełną gotowość osiągnięto dopiero w 2006, wysyłając wiropłaty do Afganistanu. Wtedy pojawiły się problemy z dostępnością części zamiennych, co dwa lata później doprowadziło do stanu, w którym tylko ok. 20 śmigłowców nadawało się do służby liniowej (Niejasna odpowiedź ministerstwa, 2008-11-25).

W ostatnich latach udało się rozwiązać problemy techniczne i serwisowe. Jednak już za 5 lat mogą wystąpić problemy z dostawami części zamiennych. Do 2017 Pentagon zamierza bowiem zakończyć rozpoczęty w br. proces modernizacji swoich AH-64D do modelu E.

W związku z tym w brytyjskim resorcie obrony zainicjowano prace analityczne nad przyszłością AH-1. Według The Telegraph, przyjęto wstępnie kilka wariantów działań: nie podjęcie ich w ogóle, zrealizowanie prac w minimalnym zakresie, pełną modernizację do wariantu E oraz zakup nowych śmigłowców uderzeniowych. Ostatecznych decyzji należy spodziewać się w 2014.

Według dostępnych informacji, największe szanse na realizację ma modernizowanie floty brytyjskich Apache, choć prawdopodobnie program nie obejmie wszystkich posiadanych obecnie 66 egz. Brak jakichkolwiek działań doprowadzi bowiem do niemożności utrzymania sprawności AH-1 do 2030, a więc zakładanej pierwotnie daty zakończenia ich służby. Co więcej, resort obrony planuje obecnie wykorzystywanie śmigłowców przynajmniej do 2040, co samo w sobie zakłada przeprowadzenie generalnych remontów wydłużających resursy oraz unowocześnienie wyposażenia pokładowego.

Wątpliwy jest także zakup nowych śmigłowców. Naturalnym rozwiązaniem byłoby pozyskanie Eurocopterów Tiger, jednak w opinii brytyjskich wojskowych mają one mniejsze możliwości bojowe niż AH-64. Trudny do zaakceptowania byłby także koszt przedsięwzięcia, skoro Londyn planuje modernizację jedynie części (być może ok. 50) posiadanych wiropłatów szturmowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.