Według nieoficjalnych informacji, rząd Kanady rozpatruje możliwość rozpisania przetargu na dostawy nowych myśliwców wielozadaniowych. Według ostatnich analiz, faworyzowane F-35 mogą okazać się zbyt kosztowne dla budżetu kraju.
Kanada jest jednym z partnerów programu JSF. Do tej pory w program badawczo-rozwojowy F-35 zainwestowano ok. 180 mln CAD. Rząd w Ottawie już w 2009 zadecydował o wyborze najnowszych myśliwców Lockheed Martina, jako następców obecnie wykorzystywanych CF-188 (Kanada kupuje 65 F-35, 2010-07-17). Zapowiadano wtedy podpisanie formalnej umowy w ciągu kilku lat, zakładając dostawy pierwszych samolotów w 2017 i szacując wartość kontraktu na 9 mld CAD (ok. 8,5 mld USD).
Przedstawiciele rządu informowali wtedy, że całkowity koszt zakupu i użytkowania 65 myśliwców w ciągu 36 lat zamknie się kwotą ok. 15-16 mld CAD. Dane te były jednak konsekwentnie podważane przez opozycję. Według nieoficjalnych doniesień kanadyjskich mediów, stanowisko opozycji zostało potwierdzone przez zlecony niedawno przez rząd audyt niezależnej spółki KPMG. Raport końcowy, który jest obecnie analizowany przez władze, wskazuje, że koszt zakupu i użytkowania F-35 wyniesie ok. 30 mld CAD. Jedna ze stacji telewizyjnych poinformowała nawet, że suma ta może osiągnąć 40 mld CAD. Główne tezy dokumentu mają zostać ujawnione opinii publicznej w przyszłym tygodniu.
Te same źródła wskazują, że w konkluzji raportu zawarto stwierdzenie o konieczności wzięcia pod uwagę zakupu innych, tańszych myśliwców. Według nieoficjalnych doniesień, władze już rozpatrują taką alternatywę.
W jedynym oficjalnym dokumencie w tej sprawie, oświadczeniu kancelarii rządu, stwierdzono, że w najbliższym czasie premier przedstawi parlamentowi 7-punktowy plan pozyskania nowych myśliwców. Zdementowano jednocześnie doniesienia, że rząd wycofał się z wcześniejszej decyzji zakupu Lightningów II. Media twierdzą jednak, że wspomniany plan zakłada rozpisanie otwartego przetargu. Wśród potencjalnych faworytów wymienia się najczęściej najnowsze wersje F/A-18 i szwedzkie Gripeny.