Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Projekt SSBN-X za 2 mld USD

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 grudnia 2012

Electric Boat – oddział General Dynamics – uzyskał wart blisko 2 mld USD kontrakt na zaprojektowanie atomowego okrętu podwodnego dla US Navy nowej generacji SSBN-X, następcy okrętów klasy Ohio.

Rysunek: US Navy

Według dowództwa US Navy, General Dynamics Electric Boat z Groton w stanie Connecticut jest jedynym przedsiębiorstwem zdolnym do zaprojektowania okrętu podwodnego spełniającego jego wymagania. Wcześniej pracowała ona nad projektem przedziału wyrzutni rakiet balistycznych (Wyrzutnie dla następców Tridentów, 2011-01-10). Kontrakt dotyczący uruchomienia prac nad projektem SSBN-X Future Follow-on Submarine podpisała NAVSEA – Naval Sea Systems Command. Po zatwierdzeniu projektu, prace konstrukcyjne na pełną skalę mają się rozpocząć w 2017. Uzyskanie zdolności operacyjnej przez pierwszy okręt nowej klasy jest przewidywane na 2031.

Przedsięwzięcie określane, jako ORP (Ohio-Class Replacement Program) przewiduje zbudowanie 12 okrętów podwodnych nowej generacji. Mają one zamienić 14 okrętów klasy Ohio. Według obecnych planów, nowe okręty będą służyć w US Navy co najmniej do 2083.

Głównym priorytetem przy realizacji kontraktu ma być minimalizowanie kosztów, nie tylko prac projektowych, ale także budowy i eksploatacji nowych okrętów. Pierwotnie zakładano, że cena jednostkowa SSBN-X może wynieść nawet 6-8 mld USD. Teraz mówi się o 4-5 mld USD, o 1-1,5 mld USD więcej niż kosztuje okręt klasy Ohio (2,9 mld USD w 2011). Program ma być realizowany zgodnie z zasadami Design for Affordability (DFA).

Do ograniczenia kosztów ma się przyczynić także współpraca z Brytyjczykami. Przedział rakietowy – Common Missile Compartment ma być wspólny z brytyjskim okrętem podwodnym – następcą okrętów klasy Vanguard. Oba typy mają przenosić pochodne rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi Trident D5 (nieficjalnie – Trdent E6). W wypadku SSBN-X mają to być początkowo rakiety Trident II D5LE (Life Extension). Okręt będzie mógł ich przenosić do 16 (Ohio – 24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.