Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakończone testy P2006T MRI

Lotnictwo cywilne, 11 stycznia 2013

Hiszpańska Indra poinformowała o zakończonych z powodzeniem testach morskiego, lekkiego samolotu obserwacyjnego P2006T MRI.

P2006T MRI ma 8,7 m długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 11,4 m. Rozwija prędkość przelotową 242 km/h. Jego maksymalny zasięg – bez rezerwy – to 926 km. Napędzany jest silnikami Rotax 912S3 o mocy 92 KM każdy

Maszyna bazuje na konstrukcji P2006T, lekkiego dwusilnikowego górnopłata sportowo-turystycznego opracowanego przez włoską Tecnam (Dostawy pierwszych P2006T, 2009-06-10). MRI został wyposażony m.in. w pracujący w paśmie X radar Seaspray 5000E z aktywnym skanowaniem fazowym (AESA), podkadłubową głowicę elektrooptyczną Ultra Force 275, awionikę Garmin G950, system identyfikacji jednostek nawodnych Automatic Identification System (AIS) CNS VDL 6000 oraz nowoczesny system przesyłu danych Evenlode.

P2006T MRI jest przeznaczony do zadań obserwacyjnych związanych z monitorowaniem ruchu morskiego, zanieczyszczeń, ale także do misji poszukiwawczo-ratowniczych. Promień działania nad morzem określono na niemal 280 km, mimo zdecydowanie większego zasięgu i długotrwałości lotu ponad 4 h przy prędkości ekonomicznej.

Samolot ma stanowić tańszą alternatywę dla wykorzystywanych obecnie większych statków latających, zarówno samolotów, jak i śmigłowców. Faktem jest, że wykorzystanie lekkich i oszczędnych maszyn sportowo-turystycznych, w roli platform dla systemów obserwacyjno-rozpoznawczych stało się w ostatnich latach stosunkowo częste (przykładem może być austriacki DA42M). Z drugiej jednak strony samoloty tego typu są zdecydowanie bardziej narażone na zmiany warunków pogodowych, dysponują także mniejszymi możliwościami, np. przy misjach ratowniczych.

Radar i głowica elektrooptyczna umieszczone są pod kadłubem. Ich pracę ułatwia chowane podwozie samolotu. Dane zebrane w czasie lotu są przesyłane do stacji naziemnej za pomocą klasycznej radiostacji lub łącza satelitarnego / Zdjęcia: Indra

Za powstanie konstrukcji odpowiedzialna jest hiszpańska Indra, występująca jako integrator elementów rozpoznawczych oraz włoska Tecnam – dostawca płatowca. W całe przedsięwzięcie zaangażowane są także: SELEX Galileo, Flir Systems i Airborne Technologies.

P2006T MRI posiada już certyfikację europejskich władz lotniczych EASA. Zakończone w ostatnim czasie testy, realizowane na wodach Morza Śródziemnego i Północnego, potwierdziły sprawność działania systemów obserwacyjnych i wymiany informacji. W przyszłości producent będzie chciał opracować wersję bezzałogową samolotu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.