US Army postanowiła zakończyć program budowy hybrydowego sterowca LEMV. Kontrakt, wart 517 mln USD, realizował Northrop Grumman.
Hybrydowy sterowiec LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle), budowany na podstawie kontraktu z lipca 2010, miał trafić do Afganistanu wiosną 2012. Program, nadzorowany przez US Army Space and Missile Defense Command, trapiły jednak opóźnienia i kolejne wzrosty kosztów. Sterowiec udało się oblatać dopiero 7 sierpnia 2012 (Udany test LEMV, 2012-08-10). Dalsze testy wykazały, że aparat nie spełnia pokładanych w nim nadziei. W efekcie program LEMV łatwo padł ofiarą cięć budżetowych, do których został zmuszony w ostatnim okresie Pentagon. Oficjalnie został potraktowany jako program demonstracji technologii.
LEMV składa się ze sztywnego korpusu wewnętrznego i zewnętrznych powłok elastycznych. Startuje z rozbiegu, podobnie jak samoloty, ale utrzymuje się w powietrzu dzięki wyporowi wypełnionych helem powłok sterowcowych. Jego udźwig wynosi 1,1 t. Według obliczeń, powinien być zdolny do utrzymywania się na wysokości 6 km przez 21 dni. Cena jednostkowa LEMV przekraczała 150 mln USD.
Warto przypomnieć, że wcześniej, w maju 2012 ze swego programu budowy hybrydowego sterowca – Blue Devil 2 – zrezygnowały US Air Force (USAF rezygnują z Blue Devil 2, 2012-05-29). Jego parametry obliczeniowe były zbliżone do LEMV. Blue Devil 2 miał wejść do uzbrojenia w lutym 2012. Jego rozwój natrafił jednak na podobne problemy z terminami i kosztami, jak sterowiec finansowany przez US Army.