Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja EC135 T3/P3

Lotnictwo cywilne, 06 marca 2013

Wczoraj, podczas Heli-Expo, Eurocopter zaprezentował najnowszą wersję śmigłowca EC135, oznaczoną jako T3/P3. Użytkownicy mają do wyboru dwa różne zespoły napędowe.Pierwszy EC135 T3/P3 zaprezentowany publicznie podczas tegorocznego Heli-Expo / Zdjęcie: Mariusz Adamski

W porównaniu z protoplastą najnowszy wariant dwusilnikowego lekkiego EC135 charakteryzuje się polepszonymi osiągami w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny), co pozwala mu na uniesienie dodatkowych 240 kg ładunku podczas zawisu na wysokości 1500 m w warunkach ISA+20 (temperatura otoczenia +35° C).

Maksymalna masa startowa wiropłata wzrosła do 2980 kg, czyli jest o 30 kg większa niż analogiczny parametr dla EC135 P2e/T2e. Śmigłowiec ma też wydłużony zasięg i może operować w temperaturze -45° C, czyli o 10° C niższej niż poprzednie wersje. Dodatkowo zabudowano nowe łopaty wirnika nośnego, dłuższe o 10 cm i nowe nadmuchiwane pływaki awaryjne.

Oznaczenie modelu – T3/P3 – pokazuje potencjalnym nabywcom, że mają do wyboru dwa zmodernizowane warianty zespołu napędowego – Turbomeca Arrius 2B2 Plus dla EC135 T3 albo Pratt & Whitney Canada PWC 206B3 dla EC135 P3. Obydwa silniki mają elektroniczny układ sterowania (FADEC) z nowym oprogramowaniem i nowe wloty powietrza, umożliwiające zabudowanie dodatkowych filtrów przeciwpyłowych.

Załoga EC135 T3/P3 ma do dyspozycji awionikę glass cockpit Garmin GTN 750 z dużym wyświetlaczem dotykowym o wymiarach 11,3 x 13,4 cm. Zabudowano także układ nadzorujący parametry lotu Appareo Vision 1000 i urządzenie rejestrujące zachowanie załogi. Obydwie wersje są oferowane z wyposażeniem kabiny pasażerskiej Stylence.

Producentowi udało się już znaleźć pierwszych chętnych na nowe śmigłowce. Air Methods ze Stanów Zjednoczonych kupiła sześć EC135 P3 przystosowanych do transportu chorych, zamiast wcześniej zamówionych EC135 P2e. Norsk Luftambulanse również nabyła sześć EC135 P3 w wersji ratownictwa medycznego, a także jednego EC145 T2 (Prezentacja EC145 T2, 2011-03-08). Obecnie flota towarzystwa składa się z jednego EC135 C2 i 11 EC135 P2.

Aiut Alpin Dolomites z Włoch kupiły jednego EC135 T3, który będzie wykonywał misje ratownicze w górach. Wiropłat zostanie dostarczony w 2014 i zastąpi w służbie EC135 T2i, który operuje w Dolomitach niemal od dekady.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra