Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KLM latają na biopaliwie

Lotnictwo cywilne, 11 marca 2013

W piątek Boeing 777-200 należący do KLM wykonał rozkładowy rejs z wykorzystaniem biopaliwa. Był to początek serii lotów demonstracyjnych związanych z wdrażaniem nowych technologii w lotnictwie komunikacyjnym.

Napędzany biopaliwem B777-200 należący do KLM na lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego / Zdjęcie: Boeing

Samolot wyleciał z portu Schiphol w Amsterdamie 8 marca i skierował się do Stanów Zjednoczonych, na lotnisko John F. Kennedy w Nowym Jorku. Następnie wykonał lot powrotny do macierzystej bazy.

W trakcie lotów używana była mieszanka tradycyjnej nafty lotniczej i biopaliwa uzyskanego ze zużytego oleju spożywczego. Jego dostawcą jest SkyNRG, założona w 2009 spółka KLM, North Sea Group i Spring Associates. W celu realizacji przedsięwzięcia porty w Nowym Jorku i New Jersey podstawiły dwie specjalne cysterny o pojemności ok. 40 tys. l biopaliwo każda.

KLM są pierwszym w świecie przewoźnikiem, który wykonał lot rejsowy z użyciem biopaliwa. Miało to miejsce w czerwcu 2011. Boeing 737-800 przewiózł wówczas 171 pasażerów z Amsterdamu do  Paryża. Kilkanaście miesięcy temu podobne próby realizowała niemiecka Lufthansa (Loty rejsowe na biopaliwie, 2011-07-15).

Przedsięwzięcie pod nazwą Optimal Flights realizowane jest przez konsorcjum złożone z holenderskich linii lotniczych KLM i amerykańskich Delta oraz władz portów lotniczych Schiphol, Nowy Jork i New Jersey. W jego trakcie w br. wykonanych zostanie jeszcze 25 lotów pomiędzy Amsterdamem i Nowym Jorkiem.

Celem programu jest zademonstrowanie, w jaki sposób nowoczesne technologie, paliwa i projekty mogą w znaczący sposób zwiększyć ekonomiczność operacji lotniczych oraz zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji szkodliwych substancji i hałasu.

Optimal Flights obejmuje także wdrożenie nowych rozwiązań, które znacznie zwiększą świadomość sytuacyjną załóg dużych samolotów pasażerskich. Dzięki automatycznemu wpisywaniu planów lotu i osiągów statku powietrznego do komputera sterującego lotem, piloci mają otrzymywać w czasie rzeczywistym komunikaty o pogodzie, a także zalecenia co wartości prędkości w poszczególnych etapach lotu.

Efektem końcowym całego przedsięwzięcia ma być opracowanie nowych procedur operacyjnych przez Boeinga i KLM.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.