Airbus A350 rozpocznie wkrótce próby operowania z lotnisk położonych na dużych wysokościach.
Airbus wysłał drugiego przedseryjnego A350-900 (MSN3) do Boliwii w celu przeprowadzenia prób operowania z lotnisk położonych w wysokich górach. Samolot odbędzie serię testów wykonując loty z dwóch boliwijskich portów: Jorge Wilstermann w Cochabamba, leżącego na wys. 2548 m n.p.m. i El Alto, znajdującego się obok stolicy kraju La Paz, który jest jednym z najwyżej położonych lotnisk w świecie (ponad 4060 m n.p.m.).
Celem prób jest zademonstrowanie i potwierdzenie zdolności do działania silników i pomocniczego zespołu napędowego (APU), instalacji pokładowych i materiałów użytych w konstrukcji A350, a także ocena osiągów samolotu w ekstremalnych warunkach. W obydwu portach wykonywane będą starty A350 ze wszystkimi silnikami pracującymi i z symulowanymi awariami zespołu napędowego. W ich trakcie zostaną zebrane dane dotyczące parametrów pracy silników.
Próby mają też potwierdzić zdolność samolotu do startu z wysoko położonych lotnisk. Inżynierowie Airbusa sprawdzą również działanie autopilota w czasie automatycznego lądowania i odejścia na drugi krąg.
Od czasu pierwszego lotu A350 (MSN1), który odbył się 14 czerwca 2013, dwa samoloty przedseryjne (MSN1 i MSN3, Oblot drugiego A350, 2013-10-15) wykonały już blisko 200 lotów, trwających łącznie ponad 800 h (Nowe malowanie A350, 2014-01-02).
Program prób w locie A350 XWB potrwa ok. 2 500 h. Weźmie w nim udział 5 samolotów. Uzyskanie przez A350-900 certyfikatów EASA i FAA zaplanowane jest w 4. kw. 2014. Pierwszym odbiorcą seryjnych samolotów będą Qatar Airways.