Wiadomości
Australia przeznaczy ok. 40 mld AUD na budowę serii nowych okrętów nawodnych. Jednostki powstaną w kraju, co pozwoli na utworzenie co najmniej 2500 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym.

Premier Australii, Tony Abbott, ogłosił wczoraj plan budowy serii nowych okrętów Royal Australian Navy (RAN, królewskiej marynarki wojennej Australii) o wartości ok. 40 mld AUD (113 mld zł). W najbliższych latach Canberra zamówi 8 nowych fregat rakietowych (program Sea 5000) i 20 wielozadaniowych pełnomorskich okrętów patrolowych (progr. Sea 1180).
Budowa nowych okrętów zostanie zlecona rodzimym producentom. Nowe fregaty powstaną w stoczni ASC w Adelaide, na południu kraju. Ich budowa powinna rozpocząć się już w 2020 – 3 lata wcześniej niż dotąd zakładano. Zastąpią w linii przyjmowane do służby w latach 1996-2006 jednostki typu Anzac (na zdjęciu HMAS Anzac, Próby morskie HMAS Anzac, 2014-11-11).
Z kolei seria nowych wielozadaniowych okrętów patrolowych najprawdopodobniej powstanie w stoczni BAE Systems Australia w Williamstown, w południowo-wschodnim stanie Wiktoria. Nowe jednostki zastąpią w linii m.in. patrolowce typu Armidale (Kolejny Armidale do naprawy, 2015-02-26), trałowce typu Huon i okręty hydrograficzne. Budowa pierwszego z nich powinna rozpocząć się w 2018.
Budowa serii nowych okrętów RAN w kraju pozwoli na zachowanie lub utworzenie co najmniej 2500 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym. Powszechnie uważa się, że w realizację nowych programów zakupowych Canberry zaangażowane zostanie ok. 10 tys. osób, wliczając w to również poddostawców.
Od kilku lat australijscy stoczniowcy apelowali do władz centralnych o przyspieszenie realizacji nowych programów zakupowych marynarki wojennej. Pozwoliłoby to na zachowanie siły roboczej po zakończeniu budowy serii niszczycieli rakietowych typu Hobart i śmigłowcowców desantowych typu Canberra (Ogromne koszty budowy Hobartów , 2015-05-25; Koniec prób HMAS Adelaide, 2015-07-10). Jednocześnie ostrzegano rząd, że zwłoka w budowie nowych jednostek nawodnych doprowadzi do redukcji zatrudnienia w przemyśle stoczniowym (Cięcia w ASC, 2015-07-17; Zwolnienia w BAE Systems Australia, 2015-05-13).
Powiązane wiadomości
-
Australia ratuje przemysł stoczniowy (2015-08-05)
- Próby morskie HMAS Anzac (2014-11-11)
- Kolejny Armidale do naprawy (2015-02-26)
-
Zwolnienia w BAE Systems Australia (2015-05-13)
- Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Próby morskie HMAS Anzac (2014-11-11)
- Brak wiary w ASC (2014-11-26)
- HMAS Canberra w linii (2014-11-28)
- Na ratunek AWD (2014-12-10)
- Wodowanie ostatniej LCM-1E (2015-04-30)
-
Kolejne opóźnienia AWD (2015-05-04)
- Australijski przetarg bez Australijczyków (2014-06-09)
- Thales Australia na usługach RAN (2014-07-07)
- Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Navantia na ratunek AWD (2014-09-23)
- Navantia w walce o australijskie fregaty (2014-10-24)
- Brak wiary w ASC (2014-11-26)
- Na ratunek AWD (2014-12-10)
- Ostatnia prosta HMAS Sydney (2015-03-10)
- Wsparcie techniczne Hobartów (2015-04-29)
-
Ogromne koszty budowy Hobartów (2015-05-25)
- Australijski przetarg bez Australijczyków (2014-06-09)
- Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Navantia na ratunek AWD (2014-09-23)
- Navantia w walce o australijskie fregaty (2014-10-24)
- Na ratunek AWD (2014-12-10)
- Zlecenie dla Bath Iron Works (2015-04-03)
-
Kolejne opóźnienia AWD (2015-05-04)
- Australijski przetarg bez Australijczyków (2014-06-09)
- Thales Australia na usługach RAN (2014-07-07)
- Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Navantia na ratunek AWD (2014-09-23)
- Navantia w walce o australijskie fregaty (2014-10-24)
- Brak wiary w ASC (2014-11-26)
- Na ratunek AWD (2014-12-10)
- Ostatnia prosta HMAS Sydney (2015-03-10)
- Wsparcie techniczne Hobartów (2015-04-29)
- Koniec prób HMAS Adelaide (2015-07-10)
- Cięcia w ASC (2015-07-17)