Wiadomości
Program budowy serii australijskich niszczycieli rakietowych typu Hobart opóźni się o kolejny rok. Pierwszy z okrętów znajdzie się w linii dopiero na początku 2017.

Australijska rządowa agencja ds. zakupów wojskowych (DMO) otrzymała raport, z którego wynika, że program budowy Hobartów zaliczył kolejne opóźnienie. Dotychczas sądzono, że pierwszy z niszczycieli rakietowych znajdzie się w linii w 2016. Według najnowszych szacunków, okręt wejdzie do służby dopiero na początku 2017. Przypomnijmy, że według pierwotnego terminarza jednostka miała rozpocząć działania operacyjne w 2014 (Wsparcie techniczne Hobartów, 2015-04-29).
Obecny plan zakłada, że dostawy australijskich niszczycieli rakietowych powinny zakończyć się w 2020. Okręty zastąpią w linii fregaty rakietowe typu Adelaide. Jednostki te pozostają w służbie od lat 1980. (Ostatnia prosta HMAS Sydney, 2015-03-10). Wydłużenie ich trwałości użytkowej będzie wymagało kosztownej modernizacji (Thales Australia na usługach RAN, 2014-07-07).
Odpowiedzialnością za omawiane opóźnienia obarcza się stocznię Australian Submarine Corp. (ASC), jednego z członków konsorcjum Air Warfare Destroyer (AWD) Alliance. Zła organizacja pracy oraz brak doświadczenia w budowie jednostek tej klasy miały przyczynić się do niepotrzebnego wydłużenia prac nad niszczycielami. Co więcej, przekroczony został też kosztorys. Według obecnych szacunków, koszt budowy Hobartów wzrósł już o 800 mln AUD (2,2 mld zł).
Problemy z budową serii niszczycieli rakietowych zaniepokoiły australijskie władze do tego stopnia, że te zwróciły się w ub. r. do Navantii i BAE Systems z prośbą o pomoc (Na ratunek AWD, 2014-12-10, Navantia na ratunek AWD, 2014-09-23). Oba przedsiębiorstwa oddelegowały własnych specjalistów do AWD Alliance. Ich zadaniem była ocena dotychczasowych działań oraz opracowanie planów naprawczych.
Kompromitacja stoczni z Adelaide na południu kraju kładzie się cieniem na całym australijskim przemyśle stoczniowym (Brak wiary w ASC, 2014-11-26). Zaufanie władz centralnych do dotychczasowych partnerów zmalało do tego stopnia, że te zamierzają wykluczyć lokalnych producentów z udziału w przyszłych programach zakupowych marynarki wojennej.
Australia zakupi w najbliższych latach serię konwencjonalnych okrętów podwodnych (Australijskie OP z zagranicy?, 2014-07-29) i fregat rakietowych (Navantia w walce o australijskie fregaty, 2014-10-24). Na uwagę zasługuje fakt, że Canberra wykluczyła już lokalnych producentów z przetargu na dostawę dwóch okrętów zaopatrzeniowych (Australijski przetarg bez Australijczyków, 2014-06-09).
Powiązane wiadomości
-
Kolejne opóźnienia AWD (2015-05-04)
- Australijski przetarg bez Australijczyków (2014-06-09)
-
Thales Australia na usługach RAN (2014-07-07)
- Przygotowania pod australijskie okręty (2013-07-19)
-
HMAS Canberra opóźniona o pół roku (2014-05-21)
- Przygotowania pod australijskie okręty (2013-07-19)
- Australia chce japońskiej technologii budowy OP (2013-12-10)
- SPS Cantabria może wrócić do Australii (2014-01-14)
- Kadłub Adelaide dotarł do Australii (2014-02-10)
- Pierwsze próby morskie Canberry (2014-03-04)
- LCM-1E dla Canberry (2014-03-10)
- Mk 41 na pierwszym Hobarcie (2014-04-29)
-
Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Biała księga o australijskich OP (2013-05-06)
- Koniec problemów z Collinsami? (2013-07-22)
- Modernizacja Collinsów (2013-11-27)
-
Australia chce japońskiej technologii budowy OP (2013-12-10)
- Australia potwierdza 12 OP (2012-09-06)
- Biała księga o australijskich OP (2013-05-06)
- Ciąg dalszy problemów S-80 (2013-10-21)
- SPS Cantabria wraca do Hiszpanii (2013-11-04)
- Nowe silniki dla Altaya? (2013-11-19)
- Modernizacja Collinsów (2013-11-27)
- Hiszpania oferuje Indiom S-80 (2013-12-01)
- Singapur kupuje niemieckie OP (2013-12-03)
- Restrukturyzacja AWD (2014-06-20)
- Powstaje Saab Kockums (2014-07-22)
- Navantia na ratunek AWD (2014-09-23)
- Navantia w walce o australijskie fregaty (2014-10-24)
- Brak wiary w ASC (2014-11-26)
- Na ratunek AWD (2014-12-10)
- Ostatnia prosta HMAS Sydney (2015-03-10)
- Wsparcie techniczne Hobartów (2015-04-29)