Reklama
Reklama

Indyjskie wojska lądowe przerwały przetarg na zakup 180 długolufowych haubic samobieżnych kalibru 155 mm na podwoziu kołowym. Startujące konstrukcje są jedynie prototypami.

Zuzana 8x8, model XA-1 (inne oznaczenie Zuzana 2) to najnowsza odmiana doskonale znanych, słowackich ciężkich haubic samobieżnych. Niestety, próbne strzelania w Indiach zakończyły się spektakularną porażką - rozerwaniem lufy - i przyczyniły się do skasowania przetargu / Zdjęcie: Kerametal

Indyjskie wojska lądowe posiadają nieco ponad tysiąc klasycznych dział. To niewiele, w stosunku do ponad milionowej formacji, rozwijane dodatkowo na czas wojny. Co gorsza, artylerię tworzy mozaika sprzętu, którego duża część jest już znacznie przestarzała i niezdolna do służby. Obecnie do działań nadaje się np. jedynie ok. 200 haubic kalibru 155 mm (szwedzkie FH77/B i zmodernizowane przez izraelskiego Soltama sowieckie M-46).

Z tych powodów do 2020-2025 Indie zamierzają oprzeć całą swoją artylerię o działach kalibru 155 mm: kupić lub wyprodukować 2500 haubic o długości lufy 52 kalibrów, w odmianach holowanych i samobieżnych - na podwoziach kołowych i gąsienicowych, oraz mniejszą liczbę krótkolufowych, lekkich haubic, przeznaczonych do działań w terenach górskich. Ich uzupełnieniem mają być polowe wyrzutnie rakietowe.

Zamierzenia te mogą nie zostać jednak zrealizowane w terminie, wszystkie przetargi są znacznie opóźnione.

Obecnie realizowane dotyczą zakupu 158 haubic holowanych, w którym konkurują ze sobą szwedzka FH77 (promowana przez BAE Systems) i singapurska FH-2000 (zobacz: FH-2000 wraca do gry) oraz 145 lekkich haubic górskich (wszystko wskazuje, że bez przetargu zostanie wybrana brytyjsko-amerykańska M777; zobacz: C-17 i M777 na otarcie łez). W zawieszeniu znalazły się natomiast przetargi na haubice samobieżne, na podwoziu gąsienicowym (100 egz.) i kołowym (180 egz.).

To ostatnie postępowanie trwało od 2008. Z kilku zgłoszonych konstrukcji do finału przeszły koreańska haubica Samsunga, niemiecka RWG-52 Rheinmetalla oraz słowacka Zuzana 2. Pierwsza z nich, jako nie spełniająca wymagań użytkownika, została odrzucona w 2009. Pozostałe... również nie znalazły uznania w oczach komisji przetargowej.

Obie są bowiem jedynie prototypami, stworzonymi na rzecz indyjskiego przetargu. Niemiecka RWG-52 jest połączeniem południowoafrykańskiego podwozia 6x6 i wieży wzorowanej na zastosowanej w PzH 2000 (zobacz: Nosorożec Rheinmetalla). Słowacka Zuzana zaś to hybryda sprawdzonego podwozia Tatry i nowego systemu wieżowego. Rozwiązania te okazały się jednak niedopracowane.

Niezadowolenie indyjskiej komisji przetargowej przekroczyło punkt krytyczny, kiedy w czasie strzelań próbnych została rozsadzona lufa słowackiej haubicy. Zdecydowano wtedy o przerwaniu przetargu.

Zuzana 8x8, model XA-1 (inne oznaczenie Zuzana 2) to najnowsza odmiana doskonale znanych, słowackich ciężkich haubic samobieżnych. Niestety, próbne strzelania w Indiach zakończyły się spektakularną porażką - rozerwaniem lufy - i przyczyniły się do skasowania przetargu / Zdjęcie: Kerametal

Indyjskie wojska lądowe posiadają nieco ponad tysiąc klasycznych dział. To niewiele, w stosunku do ponad milionowej formacji, rozwijane dodatkowo na czas wojny. Co gorsza, artylerię tworzy mozaika sprzętu, którego duża część jest już znacznie przestarzała i niezdolna do służby. Obecnie do działań nadaje się np. jedynie ok. 200 haubic kalibru 155 mm (szwedzkie FH77/B i zmodernizowane przez izraelskiego Soltama sowieckie M-46).

Z tych powodów do 2020-2025 Indie zamierzają oprzeć całą swoją artylerię o działach kalibru 155 mm: kupić lub wyprodukować 2500 haubic o długości lufy 52 kalibrów, w odmianach holowanych i samobieżnych - na podwoziach kołowych i gąsienicowych, oraz mniejszą liczbę krótkolufowych, lekkich haubic, przeznaczonych do działań w terenach górskich. Ich uzupełnieniem mają być polowe wyrzutnie rakietowe.

Zamierzenia te mogą nie zostać jednak zrealizowane w terminie, wszystkie przetargi są znacznie opóźnione.

Obecnie realizowane dotyczą zakupu 158 haubic holowanych, w którym konkurują ze sobą szwedzka FH77 (promowana przez BAE Systems) i singapurska FH-2000 (zobacz: FH-2000 wraca do gry) oraz 145 lekkich haubic górskich (wszystko wskazuje, że bez przetargu zostanie wybrana brytyjsko-amerykańska M777; zobacz: C-17 i M777 na otarcie łez). W zawieszeniu znalazły się natomiast przetargi na haubice samobieżne, na podwoziu gąsienicowym (100 egz.) i kołowym (180 egz.).

To ostatnie postępowanie trwało od 2008. Z kilku zgłoszonych konstrukcji do finału przeszły koreańska haubica Samsunga, niemiecka RWG-52 Rheinmetalla oraz słowacka Zuzana 2. Pierwsza z nich, jako nie spełniająca wymagań użytkownika, została odrzucona w 2009. Pozostałe... również nie znalazły uznania w oczach komisji przetargowej.

Obie są bowiem jedynie prototypami, stworzonymi na rzecz indyjskiego przetargu. Niemiecka RWG-52 jest połączeniem południowoafrykańskiego podwozia 6x6 i wieży wzorowanej na zastosowanej w PzH 2000 (zobacz: Nosorożec Rheinmetalla). Słowacka Zuzana zaś to hybryda sprawdzonego podwozia Tatry i nowego systemu wieżowego. Rozwiązania te okazały się jednak niedopracowane.

Niezadowolenie indyjskiej komisji przetargowej przekroczyło punkt krytyczny, kiedy w czasie strzelań próbnych została rozsadzona lufa słowackiej haubicy. Zdecydowano wtedy o przerwaniu przetargu.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.