Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Śmigłowce z Motor Sicz

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 03 kwietnia 2013

Ukraińska wytwórnia silników Motor Sicz konsekwentnie inwestuje w produkcję śmigłowców. Do tej pory wydała na ten cel blisko 30 mln USD.

MSB-2 to zmodernizowany Mi-2, napędzany silnikami AI-450. Jest wyposażony z nową awionikę. Jego nazwa pochodzi od inicjatora programu, szefa Motor Sicz, Wiaczesława Bogusłajewa (MSB – Motor Sicz Bogusłajew) / Zdjęcie: Motor Sicz

W ramach państwowego programu budowy śmigłowców (Ukraina chce produkować śmigłowce) OAO Motor Sicz przygotowuje produkcję seryjną dwóch konstrukcji – MSB-2 i Ataman. Ten pierwszy, o masie startowej ok. 4 t, zbudowany na bazie popularnego Mi-2 (Oblot Mi-2MSB2 w październiku, 2011-08-29), przechodzi właśnie próby. Jego certyfikacja jest planowana na koniec br. Drugi, cięższy śmigłowiec jest dopiero projektowany.

Śmigłowiec o roboczej nazwie Ataman ma mieć masę startową na poziomie 5-6 ton. Optymistyczne przewidywania mówią o możliwości zakończenia certyfikacji w ciągu dwóch lat. Przedstawiciele Motor Sicz twierdzą, że dysponują już wstępnymi zapytaniami od potencjalnych zagranicznych kupców. Atutami obu śmigłowców mają być niskie ceny i koszty eksploatacji.

Według opublikowanych założeń, MSB-2 ma kosztować ok. 1,5 mln USD. Z kolei przewidywana cena Atamana jest szacowana na 6 mln USD. Nakłady na przygotowanie ich produkcji mają wynieść ok. 150 mln USD. Z tej kwoty OAO Motor Sicz zainwestowała dotąd blisko 30 mln USD, czyli około 20%.

Działania OAO Motor Sicz wspiera rząd Ukrainy. Budżet na 2013 przewiduje wydanie na organizację produkcji MSB-2 109,4 mln hrywien (ok. 44 mln zł), a na Atamana aż 632,6 mln hrywien (254 mln zł), czyli łącznie blisko sto milionów dolarów. Według Programu aktywizacji rozwoju gospodarki Ukrainy, inwestycje mają pozwolić na zaoszczędzenie 1,6 mld USD na imporcie lekkich śmigłowców (200 egz.) oraz uzyskanie wpływów z eksportu nowych konstrukcji na poziomie 2,6 mld USD (300 śmigłowców z pakietami serwisowymi). Tylko w wytwórniach Motor Sicz ma powstać 3600 nowych miejsc pracy (z możliwością powstania jeszcze 500 kolejnych). Dziewięciu kooperantów spółki ma zaś utworzyć 800 (plus 300) miejsc pracy. Program ma też wiązać się z podwyższeniem pensji pracowników.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.