Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemcy zrezygnują z Euro Hawka?

Lotnictwo wojskowe, 16 maja 2013

Niemcy zamierzają zrezygnować z bsl Euro Hawk z powodu problemów operacyjnych. Kwestionowana jest także  zdatność do lotu bezzałogowca.

Bezzałogowy statek latający Euro Hawk w trackie prób na terenie Niemiec / Zdjęcie: Luftwaffe

Wczoraj niemiecki parlament poinformował komisję obrony, że zamierza zakończyć program prób w locie bezzałogowego statku latającego, trwający od połowy 2011. Bierze w nim udział pojedynczy Euro Hawk (ILA: Euro Hawk w cywilnej przestrzeni, 2012-09-12), wykonujący loty w kontrolowanej przestrzeni powietrznej naszych zachodnich sąsiadów.

Jak donoszą przedstawiciele Bundestagu, problemy związane z operowaniem bezzałogowca, a także kwestie związane z uzyskaniem certyfikatu zdatności do lotu okazały się zbyt trudne do przezwyciężenia. W dodatku pojawiły się też pogłoski o możliwości wycofania się Amerykanów z całego przedsięwzięcia.

Nieoficjalnie strona amerykańska już wcześniej zgłaszała, że niemieckie władze lotnicze podchodzą zbyt drobiazgowo do zagadnienia certyfikacji. Natomiast według informacji Shepardmedia w trakcie jednego z pierwszych lotów próbnych Euro Hawka nad Niemcami miała miejsce krótkotrwała utrata łączności pomiędzy bsl i naziemną stacją kierowania lotem.

Do sukcesów można zaliczyć pierwszy lot z docelowym wyposażeniem rozpoznawczym, opracowanym przez Cassidian, który miał miejsce 11 stycznia br. Jednak już wcześniej niemieckie media donosiły o zagrożeniu przyszłości programu i poszukiwaniu alternatyw.

Niemcy zakupiły 5 bsl RQ-4E Euro Hawk SIGINT i naziemną stację kierowania lotem za sumę 430 mln Euro. Według wstępnych planów ich użytkownikiem miało być 51. Aufklärungsgeschwader (skrzydło rozpoznawcze) Immelmann wchodzące w skład Luftwaffe (Euro Hawk Luftwaffe w powietrzu, 2010-07-02).

Nie wiadomo jeszcze, jak decyzja Bundestagu wpłynie na inne przedsięwzięcie związane z bezzałogowcami tego typu – program Alliance Ground Surveillance (Kontrakt na AGS, 2012-05-21). Jak wiadomo 13 państw członkowskich NATO – Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone i Włochy zamierzały zakupić 5 rozpoznawczych bsl Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk Block 40, które miały być certyfikowane zgodnie z włoskimi przepisami wojskowymi.

W ub. r. planowano, że dostawy bezzałogowców rozpoczną się we wrześniu 2015, a zakończą pół roku później. Uzyskanie pełnej zdolności operacyjnej zaplanowano w 2017. Jako miejscem stacjonowania Global Hawków AGS wybrano bazę Sigonella na Sycylii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.