Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wspólnie o następcy T-72

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 28 maja 2013

Przedstawiciele BAE Systems i byłego Bumaru poinformowali, że jutro podpiszą umowę o wspólnym rozwijaniu rodziny nowych pancernych pojazdów gąsienicowych o masie ponad 25 t.

Nowe pojazdy mają być rozwijane w oparciu o doświadczenia zdobyte przy budowie demonstratora platformy wielozadaniowej Anders (na zdjęciu z polską bezzałogową wieżą i armatą 120 mm)…

Umowa stanowi, że oba podmioty przygotują wspólną ofertę pod kątem priorytetowego programu modernizacji polskich Sił Zbrojnych, czyli nowego czołgu/wozu wsparcia, który ma zastąpić czołgi rodziny T-72. Ogólne zapotrzebowanie Wojsk Lądowych na pojazdy z bezzałogową wieżą z armatą dużego kalibru i masą 30-40 t ocenia się na 300-400 egz. Pierwsze maszyny seryjne powinny trafić do odbiorcy w 2018, ostatnie – 4 lata później.

…którą prezentowano w ub. roku także z belgijską wieżą CT-CV z 105-mm gwintowaną armatą Cockerill… / Zdjęcie: CMI Defence

Zgodnie z oświadczeniem obu podmiotów przemysłowych, porozumienie jest umową na wyłączność, co wskazuje jednocześnie na najbardziej prawdopodobnego wykonawcę przyszłego zlecenia MON. Trudno bowiem przypuszczać, by jakikolwiek inny polski podmiot zdecydował się na konkurencyjne rozwiązanie, ze względu na istniejące porozumienie rodzimych spółek o podziale prac przy programach modernizacyjnych WP (Konsorcja dla programów pancernych, 2013-02-15).

…oraz najnowszej odmiany bwp CV90, ciężkiego transportera Armadillo / Zdjęcie: BAE Systems

Brytyjski koncern będzie realizował porozumienie w oparciu o swoją szwedzką spółkę BAE Systems Hägglunds, zaś polskimi partnerami będą Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) i ZM Bumar-Łabędy. OBRUM jest twórcą udanego demonstratora wielozadaniowej platformy gąsienicowej Anders (Anders strzela, 2010-10-22, Eurosatory: Belgijski Anders, 2012-06-13). Program ten został jednak zarzucony przez władze byłego Bumaru, a istniejący egzemplarz częściowo rozmontowany. Według nieoficjalnych informacji, na wykonanie sprawnego prototypu konieczne byłoby ok. 4-5 lat i nie mniej niż 60 mln zł. Sygnatariusze jutrzejszego porozumienia wskazują, że w takiej sytuacji korzystne będzie wykorzystanie doświadczeń z tworzenia Armadillo, najnowszej odmiany wozu rodziny CV90. Nie przesądzają jednak – przynajmniej oficjalnie – o wyborze konkretnego pojazdu.

Brytyjczycy wskazują, że oba kraje mają już pozytywne wzorce podobnej współpracy. Kilkanaście lat temu właśnie w ten sposób powstała haubicoarmata Krab, której wieża pochodzi z AS-90. Tyle, że wtedy stroną porozumienia była Huta Stalowa Wola, która w ciągu ostatnich lat udowadnia, że jest w stanie skutecznie realizować najtrudniejsze nawet programy zbrojeniowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.