Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Gripen wycofuje się z kanadyjskiego przetargu

Lotnictwo wojskowe, 03 czerwca 2013

Przedstawiciele konsorcjum Saab poinformowali dziś o wycofaniu oferty Gripena z przetargu na nowe samoloty wielozadaniowe dla Kanady. Pozostali uczestnicy także powątpiewają w przejrzystość konkurencji.

Kanadyjskie wojska lotnicze wciąż czekają na następców wysłużonych CF-188 / Zdjęcie: MO Kanady

W oficjalnym oświadczeniu Szwedzi stwierdzili: jestseśmy nadal zainteresowani rozmowami z Kanadą [na temat zakupu samolotów wielozadaniowych – przyp. red.], ale w obecnym czasie i w danym stanie procesu oceny propozycji, postanowiliśmy nie brać udziału w przetargu. Z naszego punktu widzenia warunki nie są jeszcze wystarczająco dopracowane, abyśmy mogli działać.

Decyzja Saaba jest o tyle zaskakująca, że jeszcze w ubiegłym tygodniu wiceprezes przedsiębiorstwa Patrick Palmer twierdził, iż nie sądzi, aby Kanada miała już wcześniej określone rozwiązanie. Karin Walka, rzeczniczka szwedzkiego przedsiębiorstwa dodała: Saab ponownie rozpatrzy swoją decyzję, gdy zamawiający nadal będzie dopracowywał wymagania i określał sposób postępowania przetargowego. Opierając się na wymaganiach rządu Kanady postanowimy czy i jak Saab weźmie udział w przetargu oraz czy możliwe będzie wdrożenie jakichkolwiek naszych propozycji.

Cytowany przez Sun News Network przedstawiciel rządu Kanady stwierdził, że zakup szwedzkich myśliwców jest jeszcze możliwy. Wycofanie się z udziału w analizie rynku nie oznacza wykluczenia z udziału w przetargu w przyszłości.

Jak wiadomo, potencjalnymi następcami wysłużonych kanadyjskich CF-188 są Gripen, Boeing F/A-18E/F, Dassault Aviation Rafale i Eurofighter Typhoon, a także Lockheed Martin F-35, który już wcześniej publicznie został uznany za najlepszy nowy samolot dla kanadyjskich wojsk lotniczych (Pięciu kandydatów dla Kanady, 2013-03-04, Kanada kupuje 65 F-35, 2010-07-17). Co więcej, Kanadyjczycy twierdzą, że udział w programie F-35 przyniesie rodzimym przedsiębiorstwom 488 mln USD zysku.

Sposób oceny nadesłanych propozycji budzi wątpliwości pozostałych producentów. Yves Robins reprezentujący Dassault twierdzi: Najlepszym dowodem na przejrzystość konkurencji będzie podjęcie decyzji o ogłoszeniu otwartego przetargu przed końcem br.

Rząd w Ottawie broni swoich racji, mówiąc, że dotychczasowe wysiłki miały na celu ocenę potencjalnych rozwiązań. Producenci oferujący swoje samoloty nadesłali kwestionariusze dotyczące ich zdolności i ceny oraz korzyści dla kanadyjskiego przemysłu. Wszyscy uczestnicy znali metodologię oceny, która została opracowana przez biuro ds. wyboru nowych samolotów i wojska lotnicze Kanady, a następnie sprawdzona przez niezależną komisję. Ocena nadesłanych propozycji była rygorystyczna i bezstronna.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.