Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Defense News Top 100 w 2012

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 lipca 2013

Defense News opublikował klasyfikację największych dostawców uzbrojenia w 2012. Liderem pozostał Lockheed Martin, drugi pozostał Boeing, a trzeci BAE Systems.

W czołówce klasyfikacji Defense News Top 100 zaszły niewielkie zmiany (Defense News Top 100, 2012-06-25, Najwięksi producenci 2010 wg SIPRI, 2012-02-27, Top 100 bez zmian, 2010-06-30). Liderem pozostał Lockheed Martin, który w 2012 zanotował sprzedaż uzbrojenia bliską 45 mld USD, niecały miliard więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu pozostał Boeing – jego sprzedaż wojskowa wzrosła do 31,4 mld USD. Trzecie miejsce utrzymał brytyjski BAE Systems, mimo kolejnego roku spadku sprzedaży militarnej – tym razem o 8%, do 26,8 mld USD. Jeszcze większy spadek dotknął General Dynamics – aż o 10,5%, do 21 mld USD. Amerykański koncern spadł na piąte miejsce, za Raytheona (22,7 mld USD). Szóste miejsce utrzymał Northrop Grumman – 20,6 mld USD.

Na dziesiąte miejsce spadł L-3 Communications, którego przychody zmalały o 13,4% – do 10,8 mld USD. Poza BAE System w pierwszej dziesiątce utrzymały się dwa inne koncerny spoza USA – europejski EADS i włoska Finmeccanica. Pierwsze francuskie przedsiębiorstwo – Thales – zajęło 11 miejsce, a rosyjski Ałmaz-Antiej awansował z 25 na 14 miejsce. W drugiej dziesiątce spoza USA znalazł się jeszcze tylko Rolls-Royce (16). W efekcie w pierwszej dwudziestce Top 100 znalazło się aż 14 koncernów z USA.

Analiza listy Top 100 pokazuje, że redukcja budżetów zbrojeniowych większości państw zachodnich znacząco wpłynęła na spadek wartości sprzedaży wojskowej największych przedsiębiorstw. W pierwszej dziesiątce spadek sprzedaży militarnej zanotowało 7 koncernów. Redukcja wartości sprzedaży całej setki wyniosła ok. 3%. To już drugi rok spadku – w 2011 wyniósł on ok. 1%.

Wyraźnie widać, że największe koncerny lotniczo-zbrojeniowe przesuwają swą sprzedaż z produkcji czysto wojskowej do innych sektorów. Wartość ich całkowitej sprzedaży bowiem wzrosła – o 3%. Jeszcze 5 lat temu udział sprzedaży militarnej przedsiębiorstw Top 100 sięgał 38% w całym przychodzie, a w 2012 było to aż o 10% mniej. Analitycy oceniają, że dywersyfikacja będzie postępować wraz z redukcją budżetów obronnych państw zachodnich.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.