Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot pierwszego CSeries 100

Lotnictwo cywilne, 16 września 2013

Dzisiaj w powietrze wzbił się pierwszy przedseryjny CSeries 100 – najnowszy samolot pasażerski, opracowany przez Bombardiera.

Pierwszy przedseryjny CSeries 100 podczas oblotu. W tle widoczny obserwacyjny Global 5000 / Zdjęcie: Bombardier

Długo wyczekiwany oblot CSeries 100 (CSeries 100 czeka na pogodę, 2013-09-11, Oblot CSeries najwcześniej za miesiąc, 2013-06-26) odbył się w obecności setek pracowników przedsiębiorstwa i zaproszonych przedstawicieli linii lotniczych oraz mediów. Samolot, oznaczony jako FTV1, noszący znaki rejestracyjne C-FBCS, wystartował do pierwszego lotu o godz. 9:55 czasu miejscowego (15:55 czasu polskiego) z międzynarodowego portu lotniczego Montréal–Mirabel, obok którego położona jest wytwórnia Bombardiera.

Jego załogę stanowili: kapitan, szef pilotów doświadczalnych Charles (Chuck) Ellis, pierwszy oficer Andris (Andy) Litavniks i inżynier pokładowy Andreas Hartowno. Lądowanie miało miejsce w porcie wylotu, o godz. 12:25 czasu miejscowego (18:25 czasu polskiego). Przebieg lotu był obserwowany przez załogę samolotu towarzyszącego Global 5000.

Charakterystyki CSeries 100 są doskonałe. NIe mogliśmy życzyć sobie lepszego oblotu – stwierdził po jego zakończeniu kpt. Ellis. Nowoczesna awionika jest bardzo komfortowa i działa doskonale, a samolot zachowuje się dokładnie tak, jak przewidywaliśmy. To był bardzo owocny lot, a zarazem doskonałe rozpoczęcie prób w locie – podsumował Charles Ellis.

FTV1 osiągnął maksymalną wysokość 3810 m i rozwinął prędkość 426 km/h. Podczas oblotu sprawdzono działanie podwozia i klap oraz układu sterowania lotem fly-by-wire. Przeprowadzono także symulowane lądowanie. W próbach w locie weźmie udział 5 samolotów przedseryjnych.

Skonstruowanie CSeries zajęło Bombardierowi 10 lat i pochłonęło ok. 3,4 mld USD. Na rynku dostępne będą 2 wersje – CS 100, przystosowany do przewozu 108-125 pasażerów i CS300, mieszczący 130-160 osób (160-miejscowy CSeries 300, 2013-03-07). Napęd obydwu modeli stanowią 2 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney PW1500G z przekładnią, która umożliwia działanie wentylatora silnika przy prędkości różnej od prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia i turbiny (Francuskie testy PW1000G, 2008-10-15).

Dotychczas producent zdobył zamówienia na 177 samolotów, ze zobowiązaniami zakupu dalszych 211, od 13 towarzystw. Jednak analitycy przewidują, że od połowy 2014, gdy znane będą pierwszych analizy osiągów, linie lotnicze będą gremialnie składały zamówienia na CSeries.

Potencjalnymi klientami są Flydubai i Swiss Air, a także linie z ChRL. Przewiduje się również zainteresowanie ze strony Air Canada, które poszukują 100 nowych samolotów – następców Embraerów E-Jets oraz Qatar Airways, których szef Akbar Al Baker stwierdził w czerwcu br., że czeka na oblot CSeries i podsumowanie pierwszych prób w locie, aby podjąć decyzję o nabyciu tego typu.

Z kolei prezes Bombardiera, Pierre Beaudoin ujawnił, że niektóre towarzystwa czekają na lot drugiego przedseryjnego CS100, aby wówczas podpisać umowę kupna. Pierwotnie zakładano, że nastąpi to w ciągu miesiąca od oblotu pierwszego, ale obecnie producent nie podaje żadnych dat tego wydarzenia.

Według prognoz analityków, w ciągu następnych 20 lat na całym świecie zostanie zakupionych ok. 2100 samolotów z rodziny CSeries, co stanowi 30% rynku. Ich rywalami będą Embraery E-Jets i E2 (Nowe szczegóły konstrukcji Embraerów E2, 2013-08-09), Mitsubishi MRJ (Jeszcze większe opóźnienie MRJ 90, 2013-08-22), a także rodziny Airbusa A320neo i Boeinga 737 MAX.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.