Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Uziemiony nowozelandzki NH90

Lotnictwo wojskowe, 30 września 2013

Jeden ze śmigłowców Royal New Zealand Air Force – NH90, został uziemiony po uszkodzeniu spowodowanym uderzeniem pioruna. Zdarzenie miało miejsce ponad miesiąc temu.

NH90 TTH ze składu Royal New Zealand Air Force. Nowe wiropłaty są przeznaczone m.in. do transportu wojsk, reagowania kryzysowego i niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Rząd w Wellington zakupił śmigłowce NH90 w 2006, za sumę 475 mln USD. Nowa Zelandia odebrała 9 wiropłatów, z których 1 został  przeznaczony na części zamienne. Zastąpiły one w służbie wyeksploatowane UH-1H Iroquois. 2 pierwsze NH90 trafiły na Antypody w 2011, a kolejne w 2012 (Kolejne NH90 dla Nowej Zelandii, 2012-10-08). Ostatnie 4 śmigłowce zostały przekazane Royal New Zealand Air Force (królewskim wojskom lotniczym Nowej Zelandii) w br. Wstępną zdolność operacyjną osiągnęły na początku br. (Wstępna gotowość nowozelandzkich NH90, 2013-02-13).

22 sierpnia jeden z NH90 należących do RZNAF został trafiony piorunem podczas lotu. Zdarzenie miało miejsce ok. 7,5 km na północny wschód od bazy Ohakea. W jego wyniku żaden z członków załogi nie odniósł obrażeń. Śmigłowiec wylądował bezpiecznie w bazie.

Sprawa została nagłośniona dopiero w ubiegłym tygodniu, po interwencji dziennika NZ Herald. W odpowiedzi na nadesłane pytania Dowództwo RNZAF stwierdziło, że wojsko wciąż ocenia uszkodzenia i nie jest w stanie odpowiedzieć, kiedy śmigłowiec wróci do służby i jakie będą koszta naprawy.

Były minister obrony, Phil Goff, obecnie w opozycji, stwierdził, że zapyta na sesji parlamentu, jak rozległe są uszkodzenia i jak długo potrwa naprawa wiropłata. Według oficjalnej informacji RNZAF wszystkie łopaty wirnika nośnego i śmigła ogonowego zostały poważnie uszkodzone. Oprócz tego kilka elementów struktury wymaga wymiany lub naprawy, ale co najważniejsze, awionika pozostała nietknięta.

Wiadomo już, że NH90 zostanie naprawiony i wróci do służby. Według źródeł zbliżonych do kręgów przemysłowych, koszt naprawy może sięgnąć nawet 6,2 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.