Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwa razy droższy CCGS John G. Diefenbaker

Marynarka wojenna, 14 listopada 2013

Ze względu na opóźnienia w realizacji projektu, koszt budowy nowego lodołamacza dla straży wybrzeża Kanady (CCG) może wzrosnąć nawet dwukrotnie.

Dwukrotny wzrost kosztów budowy CCGS John G. Diefenbaker (na rysunku jedna z wizualizacji) to przede wszystkim wynik opóźnień w terminarzu realizacji projektu. Okręt ma wejść do służby w 2022, a więc 5 lat później niż pierwotnie zakładano / Rysunek: CCG

Decyzja o budowie nowego kanadyjskiego lodołamacza, przyszłego CCGS John G. Diefenbaker, została podjęta w 2008. Według ówczesnych założeń Ottawy, koszt powstania nowego okrętu miał wynieść 720 mln USD (2,2 mld PLN). Do jego budowy zobowiązane zostało jedno z największych kanadyjskich przedsiębiorstw stoczniowych, Vancouver Shipyards.

Według pierwotnych założeń budowa CCGS John G. Diefenbaker miała rozpocząć się w 2015. Plan zakładał wprowadzenie okrętu do służby w 2017, co zgrałoby się w czasie z wycofaniem z linii obecnie użytkowanego i mocno już wiekowego CCGS Louis S. St-Laurent. Tak się jednak nie stanie, a prace nad nowym lodołamaczem ruszą najwcześniej w 2018.

Głównym powodem kilkuletniego opóźnienia w budowie CCGS John G. Diefenbaker jest zły terminarz wydatków obronnych państwa, przyjęty pod koniec minionej dekady. Kierowany przez Stephena Harpera rząd błędnie nałożył na siebie dwa duże programy zbrojeniowe dotyczące straży wybrzeża (Kolejne okręty dla CCG, 2013-10-08) oraz marynarki wojennej (36 mld USD na kanadyjskie okręty, 2011-10-20). Ten drugi, o wiele bardziej ambitny, zakłada m.in. wprowadzenie do służby 15 dużych okrętów bojowych, budowanych w ramach programu Single Class Surface Combatant Project oraz blisko 10 okrętów pomocniczych. Za powstanie tych ostatnich odpowiadać ma właśnie Vancouver Shipyards.

Koszt budowy CCGS John G. Diefenbaker szacowany jest obecnie na 1,3 mld USD (4 mld PLN). Opóźnienia w realizacji projektu to jednak nie jedyny powód tego stanu rzeczy. Nie mniej ważny jest też fakt, że kosztorys z 2008 został ustalony przed rozpoczęciem prac projektowych. Dopiero po ich zakończeniu, jasne stało się, że budowa lodołamacza zgodnie z wymaganiami technicznymi przyszłego użytkownika będzie bardziej kosztowna niż pierwotnie zakładano.

Warto też zaznaczyć, że opóźnienia w budowie CCGS John G. Diefenbaker zmuszą CCG do wydłużenia  trwałości użytkowej wspomnianego CCGS Louis S. St-Laurent. Okręt został wprowadzony do służby pod koniec lat 1960. Jego utrzymanie w linii po 2017 (być może nawet do 2022), będzie więc związane z poddaniem go kolejnemu remontowi. Wartość związanych z tym prac szacuje się na 55 mln USD (171 mln PLN).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.