Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Green diesel dla lotnictwa

Lotnictwo cywilne, 15 stycznia 2014

Boeing promuje odnawialne paliwo stosowane w motoryzacji jako nowe źródło biopaliwa lotniczego.

Laboratorium biopaliw w Seattle / Zdjęcie: Boeing

Boeing uznał, że green diesel, tj. odnawialne paliwo stosowane w motoryzacji, może być nowym źródłem przyjaznego środowisku biopaliwa lotniczego. Dzięki temu zmniejszona zostanie emisja CO2 przynajmniej o 50% w porównaniu do paliw kopalnych. Paliwo green diesel, zwane również odnawialnym dieslem, może być stosowane w jakimkolwiek silniku diesla. Jednak pod względem składu chemicznego jest ono różne od paliwa znanego jako biodiesel.

Koncern z Seattle współpracuje już z Federal Aviation Administration (FAA, amerykańskimi władzami lotniczymi) i innymi interesariuszami w celu uzyskania zgody na używanie green diesel w silnikach lotniczych.

Naukowcy pracujący dla Boeinga przeprowadzili analizy, z których wynika, że green diesel, wytwarzane z olejów i tłuszczów, jest pod względem chemicznym podobne do używanego obecnie biopaliwa lotniczego. Jeśli uda się uzyskać na to zgodę, green diesel będzie mogło może być mieszane bezpośrednio z tradycyjną naftą lotniczą, używaną do silników odrzutowych.

W Stanach Zjednoczonych, Europie i Singapurze istnieją już znaczące zdolności produkcyjne paliwa green diesel. Mogłyby one pozwolić na zaspokojenie nawet 1%. (tj. ok. 2,3 mld l/rok) globalnego zapotrzebowania na paliwo lotnicze dla odrzutowych samolotów komunikacyjnych. Koszt hurtowy nowego paliwa na rynku amerykańskim szacowany jest na ok. 3 USD/galon (2,41 zł / litr), z uwzględnieniem dotacji rządowych.

Obecnie Boeing, FAA, producenci silników, producenci paliwa green diesel i inne podmioty przygotowują szczegółowy raport z badań, który zostanie przedstawiony najważniejszym interesariuszom w procesie zatwierdzania paliwa. Wysiłki te poprzedzone były pracami prowadzonymi w 2011, które miały na celu wprowadzenie w międzynarodowych specyfikacjach dotyczących paliwa dla samolotów odrzutowych do 50% domieszki lotniczego biopaliwa. Co więcej, biopaliwa dopuszczone do użycia w lotnictwie muszą spełniać rygorystyczne wymagania dla paliw do silników odrzutowych (KLM latają na biopaliwie, 2013-03-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.