Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rusza AMPV

Wojska lądowe, 29 maja 2014

Zakończył się etap składania ofert w przetargu na nowe transportery opancerzone, zastępujące w linii przestarzałe wozy rodziny M113.

Opracowywane w ramach Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) pojazdy, pozwolą na wycofanie z linii blisko 3 tys. przestarzałych gąsienicowych transporterów opancerzonych rodziny M113, używanych w wielu ciężkich brygadowych zespołach bojowych (Armored Brigade Combat Teams) US Army. Koszt jednostkowy nowego pojazdu nie może przekroczyć 3,2 mln USD (9,7 mln zł), przy tempie produkcji wynoszącym co najmniej 180 wozów rocznie / Zdjęcie: US Army

Wczoraj upłynął termin składania ofert na opracowanie i dostawę nowych transporterów opancerzonych, które zastąpią użytkowane od czasu wojny w Wietnamie wozy rodziny M113 (Informacja o AMPV, 2012-04-02). Faworytem konkursu jest BAE Systems, oferujący US Army rozwiązanie opierające się na projekcie bwp Bradley oraz 155-mm samobieżnych armatohaubic M109A6 Paladin Integrated Management (PIM).

Faworytem przetargu jest BAE Systems, oferujące US Army rozwiązanie opierające się na projektach gąsienicowych transporterów opancerzonych rodziny Bradley oraz 155-mm samobieżnych armatohaubic M109A6 Paladin Integrated Management (PIM) / Zdjęcie: BAE Systems

W ramach programu Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) US Army zamierza wprowadzić do służby 2 897 transporterów nowego modelu. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 10,2 mld USD (31,2 mld zł). Nowe wozy powstaną w 5 konfiguracjach: wielozadaniowej (520 egz.), dowodzenia (991), artyleryjskiej (384), ewakuacji medycznej (788) oraz ambulansu (214). W marcu br. liczba ta została zwiększona o dodatkowe 10 pojazdów.

Na początku 2015 US Army zleci zwycięskiemu oferentowi przeprowadzenie 5-letnich prac badawczo-rozwojowych, które zaowocują powstaniem 29 prototypów, reprezentujących wszystkie wymienione powyżej konfiguracje. Na realizację tego zadania potencjalny producent otrzyma 458 mln USD (1,3 mld zł). Najpóźniej w 2020 ruszyć ma produkcja 289 transporterów partii niskoseryjnej.

Z udziału w konkursie zrezygnowało General Dynamics Land Systems, które oprotestowało w ten sposób wybór transporterów Bradley jako konstrukcji bazowej, na której pozostali oferenci mieliby opierać projekty własnych wozów. Producent z Michigan zamierzał zaoferować US Army zakup pojazdów opierających się na projekcie własnych kto Stryker. Co ciekawe, oferta miała składać się z modeli osadzonych na obu typach podwozia, kołowym i gąsienicowym / Zdjęcie: GDLS

Dużo kontrowersji wzbudziła decyzja US Army o wyborze wspomnianych transporterów rodziny Bradley, jako konstrukcji, na której potencjalni oferenci mieli opierać projekt proponowanych przez siebie wozów. Zostało to oprotestowane przez innego z dotychczasowych faworytów, General Dynamics Land Systems (GDLS), który uznał to za faworyzowanie konkretnego producenta. Warto przypomnieć, że GDLS zamierzało wystawić w konkursie pojazd oparty na projekcie dobrze znanych kołowych transporterów opancerzonych rodziny Stryker. Ostatecznie, producent z Michigan zdecydował się nie składać oferty.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.