Zakończył się etap składania ofert w przetargu na nowe transportery opancerzone, zastępujące w linii przestarzałe wozy rodziny M113.
Wczoraj upłynął termin składania ofert na opracowanie i dostawę nowych transporterów opancerzonych, które zastąpią użytkowane od czasu wojny w Wietnamie wozy rodziny M113 (Informacja o AMPV, 2012-04-02). Faworytem konkursu jest BAE Systems, oferujący US Army rozwiązanie opierające się na projekcie bwp Bradley oraz 155-mm samobieżnych armatohaubic M109A6 Paladin Integrated Management (PIM).
W ramach programu Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) US Army zamierza wprowadzić do służby 2 897 transporterów nowego modelu. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 10,2 mld USD (31,2 mld zł). Nowe wozy powstaną w 5 konfiguracjach: wielozadaniowej (520 egz.), dowodzenia (991), artyleryjskiej (384), ewakuacji medycznej (788) oraz ambulansu (214). W marcu br. liczba ta została zwiększona o dodatkowe 10 pojazdów.
Na początku 2015 US Army zleci zwycięskiemu oferentowi przeprowadzenie 5-letnich prac badawczo-rozwojowych, które zaowocują powstaniem 29 prototypów, reprezentujących wszystkie wymienione powyżej konfiguracje. Na realizację tego zadania potencjalny producent otrzyma 458 mln USD (1,3 mld zł). Najpóźniej w 2020 ruszyć ma produkcja 289 transporterów partii niskoseryjnej.
Dużo kontrowersji wzbudziła decyzja US Army o wyborze wspomnianych transporterów rodziny Bradley, jako konstrukcji, na której potencjalni oferenci mieli opierać projekt proponowanych przez siebie wozów. Zostało to oprotestowane przez innego z dotychczasowych faworytów, General Dynamics Land Systems (GDLS), który uznał to za faworyzowanie konkretnego producenta. Warto przypomnieć, że GDLS zamierzało wystawić w konkursie pojazd oparty na projekcie dobrze znanych kołowych transporterów opancerzonych rodziny Stryker. Ostatecznie, producent z Michigan zdecydował się nie składać oferty.