Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Skrzydła Wielkiej Wojny

Lotnictwo cywilne, 27 lipca 2014

Dzisiaj w Muzeum Lotnictwa Polskiego otwarto nową ekspozycję stałą, zatytułowaną Skrzydła Wielkiej Wojny. Imprezie towarzyszył pokaz lotniczy replik samolotów z okresu I wojny.

Największe wrażenie podczas pokazu lotniczego samolotów z czasów I wojny, towarzyszącego otwarciu wystawy Skrzydła Wielkiej Wojny w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego, robił przelot i akrobacje repliki myśliwca Sopwith F.1 Camel należącej do czeskiego Latającego Cyrku Martina Kindernay’a

Dzisiaj w Muzeum Lotnictwa Polskiego uroczyście otwarto nową wystawę poświęconą lotnictwu I światowej w 100-lecie wybuchu tego konfliktu zbrojnego. Celem ekspozycji realizowanej w ramach projektu Skrzydła Wielkiej Wojny – Małopolska 1914–2014 było stworzenie nowej oprawy dla najcenniejszych eksponatów krakowskiej instytucji.

Otwarcie wystawy Skrzydła Wielkiej Wojny. Została ona zrealizowana dzięki finansowej pomocy władz województwa oraz dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Różni się ona znacznie od reszty ekspozycji w MLP. Interaktywne ekrany, projekcje multimedialne czy przestrzenie tematyczne pomagają w ciekawej i efektownej prezentacji zgromadzonych eksponatów

Gruntownie przebudowano wnętrza tzw. małego hangaru ekspozycyjnego, aby zmieściła dioramy zawierające osiem unikatowych samolotów z czasów I wojny, do których należą łódź latająca Carskiej Marynarki Wojennej Grigorowicz M-15 (operująca na Bałtyku w 1917), brytyjski Sopwith F.1 Camel (z 210. Dywizjonu RAF, mający na koncie 11 zestrzelonych samolotów przeciwnika) oraz niemieckie samoloty LFG Roland D.VI, Albatros C.I (samolot rozpoznawczy z niemieckiej szkoły obserwatorów ulokowanej w Warszawie), DFW C.V, LVG B.II, Halberstadt Cl.II i Aviatik C.III. To właśnie takimi samolotami latali Polscy piloci u zarania II Rzeczpospolitej.

Wnętrze ekspozycji prezentujące jeden z eksponatów na tle oryginalnego zdjęcia z pierwszej wojny światowej

Nowa ekspozycja krakowskiego MLP została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi trendami w muzealnictwie. Ścieżka zwiedzania prowadzi zwiedzających poprzez tematyczne dioramy zbudowane wokół bezcennych zabytkowych samolotów. Liczne eksponaty ukazują kontekst historyczny I wojny światowej.

Rekonstrukcja ataku na niemieckie lotnisko polowe

Informacje dotyczące kolekcji prezentowane są zarówno w sposób tradycyjny, jak i za pomocą rzeczywistości rozszerzonej m.in. w Muzeum pojawił się największy w tej części Europy stół multimedialny. Nowością jest stworzenie przez Jarosława Wróbla, czołowego polskiego twórcę obrazów i grafik o tematyce lotniczej i militarnej wielkoformatowego komiksu.

Skrzydła Wielkiej Wojny to nie tylko wystawa, ale również cykl wydarzeń towarzyszących. Pokazy latających i walczących ze sobą replik samolotów z okresu I wojny światowej odbędą się one jeszcze dwa razy: 10 sierpnia w Nowym Targu i 17 sierpnia w Łososinie Dolnej

Skrzydła Wielkiej Wojny to nie tylko wystawa, ale również cykl wydarzeń towarzyszących. Podczas dzisiejszego pokazu w Krakowie, mieszkańcy Małopolski zobaczyli latające i walczące ze sobą repliki samolotów z okresu I wojny światowej. Pokazom w powietrzu towarzyszyły działania grup rekonstrukcyjnych odtwarzających frontową codzienność m.in. kuchnia polowa, szpital frontowy, kino polowe oraz fragmenty umocnień. To samo będzie odbywało się na imprezach planowanych na 10 sierpnia w Nowym Targu i 17 sierpnia w Łososinie Dolnej.

Przeloty przeprowadziły samoloty czeskiego Latającego Cyrku Martina Kindernay’a, będące replikami samolotów z okresu I wojny światowej i początków lotnictwa. Czeski latający cyrk, nawiązujący do podobnych zespołów z czasów międzywojennych, to jeden z najlepszych zawodowych zespołów organizujących spektakle lotnicze dla szerokiej publiczności. Na zdjęciu Bleriot XI

Przeloty przeprowadziły samoloty czeskiego Latającego Cyrku Martina Kindernay’a, będące replikami samolotów z okresu I wojny światowej i początków lotnictwa. Czeski latający cyrk, nawiązujący do podobnych zespołów z czasów międzywojennych, to jeden z najlepszych zawodowych zespołów organizujących spektakle lotnicze dla szerokiej publiczności obejmujące wspaniałą rozrywkę oraz dostarczające wiedzę o statkach powietrznych z okresu początków lotnictwa a w szczególności z okresu obu wojen światowych.

Niestety nad krakowskim Muzeum nie doszło do pojedynku brytyjskiego Sopwith F.1 z niemieckim Fokkerem E.III. Ten ostatni uległ uszkodzeniu podczas pierwszego pokazu (o jego statecznik zawadził Flyer III) i mógł być prezentowany tylko na ziemi

Pomysłodawcą i szefem jest Martin Kindernay - czeski biznesmen, wielki pasjonat lotnictwa. Jego przedsiębiorstwo Albatros Air odtworzyło flotyllę replik samolotów, broni, mundurów, pojazdów, namiotów i makiet. Wszystko po to, aby można było zorganizować dynamiczny pokaz z zachowaniem dbałości o detale techniczne uzbrojenia i wierność historyczną prezentacji.

Dwóch pilotów grupy Żelazny pokazało symulowaną walkę powietrzną podczas I wojny światowej

Imprezę rozpoczęła prezentacja repliki samolotu Wright Flyer III, ukazująca konstrukcję i możliwości jednego z samolotów zaprojektowanych przez braci Wright. Następnie zaprezentowano w akcji samoloty z okresu pierwszej wojny światowej: Sopwith F.1, Curtiss JN-4, Fokker E.III (niestety uległ uszkodzeniu podczas pierwszego pokazu i mógł być prezentowany tylko na ziemi) i Bleriot XI. Na wystawie statycznej można było też zobaczyć Fokkera Dr. 1 wykorzystywanego jako element zaaranżowanego obozu niemieckiego, który był atakowany przez brytyjskiego myśliwca.

Samoloty Zlin grupy Żelazny

Po Latającym Cyrku Kindernaya swoje umiejętności zaprezentowała też grupa akrobacyjna Żelazny. Dwóch pilotów pokazało symulowaną walkę powietrzną oraz akrobacje lotnicze. 

Jedyna w Europie replika samolotu Wright Flyer III w trakcie startu

Po pokazach nastąpiło oficjalne otwarcie nowej ekspozycji. Brali w nim udział przedstawiciele władz województwa, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan oraz Krzysztof Mroczkowski – pomysłodawca wystawy.

Imprezy w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego zawsze przyciągają setki zainteresowanych, nie inaczej było podczas otwarcia wystawy Skrzydła Wielkiej Wojny

Muzeum Lotnictwa Polskiego powstało w 1963 jest jednym z największych europejskich placówek tego typu (Papieski Mi-8 w Krakowie, 2014-04-25; Odznaczenia bohaterów w MLP, 2012-12-21; Nowe samoloty dla MLP w Krakowie, 2012-10-01; Piknik w Krakowie, 2010-06-27). Obecnie jego cechą charakterystyczną jest oddany w 2010 budynek ekspozycyjny, muzealny, naukowy i biurowy, przypominający z góry trójłopatowe śmigło. Zgromadzone w Krakowie zbiory liczą ponad 240 samolotów, śmigłowców i szybowców.

Grupy rekonstrukcyjne prezentujące stroje z epoki, na zdjęciu Poznańczycy / Zdjęcia i film: Rafał Janicki, Remigiusz Wilk

MLP mieści się na terenach dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych w Europie. Pierwsze statki powietrzne – balony obserwacyjne – stacjonowały w tym miejscu w 1892. W 1918 Rakowice-Czyżyny były pierwszą bazą lotniczą młodego państwa polskiego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.