Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-16D naprawione tymczasowo?

Lotnictwo wojskowe, 08 września 2014

US Air Force i Lockheed Martin porozumiały się w sprawie modyfikacji ramy owiewki F-16D, zapobiegającej powstawaniu pęknięć zmęczeniowych.

Problem pękania ramy owiewki kabiny załogi może dotyczyć także F-16B/D eksploatowanych przez użytkowników z innych krajów / Zdjęcie: US Air Force

Jak wiadomo, od 19 sierpnia, 82 F-16D należące do US Air Force nie mogą wykonywać lotów. Powodem uziemienia są pęknięcia struktury ramy owiewki kabiny załogi (Amerykanie uziemili F-16D, 2014-08-20). Według informacji Defense News, zapobiegająca temu zjawisku modyfikacja polegać ma na zabudowaniu wzmocnień ze stali i aluminium na przedniej części kadłuba F-16D.

Lockheed Martin miał przedłożyć US Air Force projekt modyfikacji w ubiegły piątek. Po jego otrzymaniu przedstawiciele wojska mają oszacować czas potrzebny do wdrożenia zmian, uwzględniający terminy wyprodukowania nowych elementów i zweryfikowania efektu naprawy. Mimo tego Lockheed cały czas pracuje nad ostatecznym rozwiązaniem problemu, który spowodował uziemienie ponad połowy amerykańskich F-16D. Według raportu US Air Force, najwięcej uszkodzonych samolotów tego typu, aż 35, stacjonuje w bazie Luke w Arizonie.

Inżynierowie US Air Force rozważają też możliwość całkowitej wymiany ramy owiewki, co jest zabiegiem bardziej skutecznym, ale długotrwałym i kosztownym. Pod uwagę bierze się także przynitowanie nakładek wzmacniających, co pozwoliłoby na wykonanie 50-100 h lotu. Rozwiązanie takie zastosowano w jednym F-16D, znajdującym się w warsztatach US Air Force w Ogden. Jednak wojsko woli poczekać na rozwiązanie, które ostatecznie zapobiegnie pękaniu ramy owiewki F-16D w przyszłości.

Co najciekawsze, obecnie mówi się, że problem pęknięć struktury ramy owiewki kabiny załogi może dotyczyć wszystkich F-16B i starszych wersji F-16D. Analitycy z Teal Group twierdzą, że obecnie na całym świecie używanych jest ponad 150 F-16B i 400 F-16D. Eksploatują je wojska lotnicze Belgii, Danii, Holandii, Izraela, Norwegii, Pakistanu i Turcji. US Air Force nie udostępniły danych, ile z nich może być zagrożonych w/w problemem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.