Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gulfstream prezentuje dwa nowe biznesjety

Lotnictwo cywilne, 15 października 2014

Amerykański Gulfstream przedstawił dwa nowe projekty odrzutowców klasy biznes. Modele oznaczono jako G500 i G600.

Seryjne G500 mają być dostarczone użytkownikom od 2018. Model G600 pojawi się w eksploatacji rok później

Wczoraj w zakładach Gulfstreama w Savannah miała miejsce uroczysta prezentacja dwóch nowych samolotów  odrzutowych klasy biznes, jakie oferują Amerykanie. G500 prezentowany był na żywo, natomiast G600 – jako pełnowymiarowa makieta.

G500 ma być zdolny do przebycia 9260 km z prędkością M0,85 (904 km/h)  lub 7038 km z prędkośćią M0,90 (956 km/h). Z kolei zasięg G600 wynosić będzie 11 482 km przy prędkości M0,85 lub 8890 km przy prędkości M0,90. Maksymalna prędkośc obydwu modeli to M0,925, taka sama jak Gulfstreamów G650 i G650ER. Maksymalna obliczeniowa wysokość przelotowa to  15 545 m.

Zespół napędowy nowych Gulfstreamów stanowić mają silniki z rodziny Pratt & Whitney Canada PW800. W G500zostaną zabudowane dwa PW814GA, rozwijające ciąg 67,75 kN każdy, a do napędu G600 zostanie użyta para PW815GA, o ciągu 69,7 kN każdy.

Nowe wyposażenie kabiny załogi, o nazwie Symmetry Flight Deck

Obydwa modele mają mieścić maksymalnie 19 osób w kabinach o szerokośći 2,13 m i wysokości 1,88 m.  Jedyną różnicą będzie liczba przedziałów pasażerskich – 3 dla G500 i 4 dla G600. Oddzielny przedział bagażowy ma pojemność 0,5 m3.

Załoga będzie miała do dyspozycji nowe wyposażenie kabiny, nazwane Symmetry Flight Deck. W jego skład wejdą awionika Honeywell Primus Epic, boczne drążki sterownicze, ekrany dotykowe, układ polepszający widoczność, układ syntetycznej wizji i wskaźniki przezierne.

Oblot G500 zaplanowany jest w 2015. Samolot ma uzyskać Certyfikaty Typu EASA i FAA w 2017. Dostawy seryjnych odrzutowców mają rozpocząć się w następnym roku. Cena jednostkowa wynosi 43,5 mln USD. G500 konkurować będzie na rynku z Dassault Falconem 5X (NBAA 2013: Premiera Falcona 5X, 2013-10-23).

Kabina pasażerska obydwu modeli ma mieścić maksymalnie 19 osób / Rysunki: Gulfstream Aerospace

Program prób w locie G600 rozpocznie się 12-18 miesięcy po rozpoczęciu prób G500. Samolot, w cenie jednostkowej 54,5 mln USD, będzie konkurencją dla Falcona 8X (Falcon 8X już gotowy, 2014-07-23) i Bombardiera Global 6000 (Global 6000 certyfikowany w Brazylii, 2013-01-23). Pierwsze samoloty seryjne mają być dostępne w 2019.

Jednocześnie producent podpisał pierwsze zamówienia na nowe biznesjety. Qatar Executive zawarły memorandum o zakupie 20 G500 / G650ER. Natomiast amerykański operator Flexjet nabył 10 G450, 6 G500 i 6 G650 z opcją na 28 kolejnych samolotów, bez precyzowania modelu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.