Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejny strajk w Lufthansie

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 09 sierpnia 2008

Strajk pilotów regionalnej linii lotniczej CityLine, w całości należącej do Lufthansy, spowodował w czwartek i piątek odwołanie ok. 500 lotów. Mimo zakończenia strajku, nie osiągnięto porozumienia płacowego.

Jeden z Bombardierów CRJ 900 CityLine. Piloci tej linii żądają zrównania swoich warunków płacowych z pilotami Lufthansy mimo, że zarabiają ok. 25% więcej, niż ich koledzy w innych, europejskich liniach regionalnych / Zdjęcie: CityLine

CityLine jest największym europejskim przewoźnikiem regionalnym. Posiada ok. 80 samolotów, głównie Bombardierów. Latają one przede wszystkim na liniach krajowych. Obsługują jednak również połączenia do głównych miast europejskich, w tym Warszawy.

Według przedstawicieli związku zawodowego Vereinigung Cockpit, piloci tej linii nie otrzymali żadnej podwyżki ponad inflację od 2002. Dlatego żądają zwiększenia płac, sprzymierzając się w tych działaniach z drugim przewoźnikiem Lufthansy, Eurowings. Nie ograniczają się do prostej podwyżki - chcą zrównania warunków płacowych z pilotami Lufthansy.

Obecny protest był już trzecim z kolei. Poprzednie odbyły się w lipcu, doprowadzając do odwołania łącznie 1600 lotów (wspólnie z Eurowings). Żadne nie doprowadziły do spełnienia postulatów związkowców.

Piloci CityLine przerwali pracę na 36 h w czwartek rano. Spowodowało to konieczność odwołania 360 lotów. Następnego dnia władze spółki musiały odwołać 140 lotów. Na razie jednak nie muszą wypłacać podwyżek. Propozycje pracodawcy - stopniowego zwiększenia funduszu płac o 5,5% oraz wypłat premii dla pilotów i drugich pilotów, w wysokości odpowiednio 7 i 5 tys. Euro - zostały przez związkowców odrzucone, jako niezadowalające.

Strajki w Lufthansie (zobacz: Koniec strajku w Lufthansie), wynikają z chęci partycypowania pracowników w stosunkowo dużych zyskach przewoźnika. Przypadają jednak na okres rozpoczynającego się kryzysu branży, spowodowanego przez wysokie ceny paliwa. Według międzynarodowego stowarzyszenia transportu lotniczego IATA, w pierwszej połowie bieżącego roku już 24 linie lotnicze rozpoczęły procedurę ogłoszenia bankructwa lub całkowicie zawiesiło loty. Straty całego sektora szacuje się obecnie na 6,1 mld USD w skali roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.