Budowa pierwszego z serii nowych tureckich okrętów podwodnych powinna rozpocząć się w najbliższych miesiącach. Jednostki zostaną oparte na projekcie niemieckich U214.
Turecki Podsekretariat ds. przemysłu zbrojeniowego (SSM) powinien zakończyć w najbliższych tygodniach negocjacje w sprawie budowy nowych OP. Zgoda na rozpoczęcie prac nad pierwszą z jednostek zostanie podjęta najprawdopodobniej w ciągu 2 miesięcy. Okręt powinien się znaleźć w linii na początku lat 2020.
Marynarka wojenna Turcji wprowadzi do służby 6 konwencjonalnych OP typu 214 (Turcja kupuje 6 U-214, 2009-07-04). Nowe jednostki zostaną wyposażone w układ pędny niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP). Będą również przystosowane do przenoszenia rakietowych pocisków przeciwokrętowych, odpalanych z wyrzutni torpedowych. Nowe okręty zastąpią w linii wiekowe Atılay (typ 209), wprowadzane do służby w latach 1970.
Okręty powstaną na terenie rodzimej Gölcük Naval Dockyard (GND) położonej niedaleko Izmitu, na zachodzie kraju. Niemieccy partnerzy będą odpowiedzialni za dostawę oddzielnych modułów jednostek, w tym elementów układu pędnego, wyrzutni torpedowych i systemów samoobrony. Koszt programu zakupowego szacuje się na 2,5 mld euro (10,2 mld zł)
Porozumienie wstępne ws. budowy nowych OP zawarto z niemiecką stocznią Howaldtswerke-Deutsche Werft już w 2009. Zapowiadano wówczas, że pierwsza z jednostek znajdzie się w linii w 2015, a ostatnia 5 lat później. Z czasem zmodyfikowano te plany, zapewniając, że dostawy okrętów rozpoczną się w 2019 i potrwają do 2024. Komentatorzy sugerują jednak, że przeciągające się negocjacje z GND wymuszą na władzach kolejną modyfikację programu dostawczego