Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Elektryczne samoloty nad La Manche

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 10 lipca 2015

W ciągu dwóch dni dwa samoloty z napędem elektrycznym pokonały kanał La Manche. 

Hugues Duval w kabinie Cri-Cri MC15-E na lotnisku w Calais, po przelocie nad kanałem La Manche. Z tyłu widoczny nosiciel – MH-1521C-1 Broussard / Zdjęcie: Alexandre Paringaux

Wczoraj samolot Cri-Cri MC15-E pokonał, jako pierwszy statek powietrzny z napędem elektrycznym, kanał La Manche. Podczas wyczynu za jego sterami zasiadał Hugues Duval, który pobił dwukrotnie rekord prędkości lotu samolotu z napędem elektrycznym. We wrześniu 2010 uzyskał 260 km/h, a w czerwcu 2011 – 283 km/h (Rekord prędkości samolotu elektrycznego, 2012-07-24).

Jednak puryści (a właściwie Airbus) uważają, że przelot Cri-Cri nie może być uznany za pełnoprawny, ponieważ samolot wystartował z Calais zamocowany na skrzydle zabytkowego górnopłata Max Holste MH-1521C-1 Broussard. W połowie drogi pomiędzy Francją i W. Brytanią obydwa statki powietrzne rozłączyły się i Cri-Cri kontynuował lot do Anglii. Po dotarciu do brytyjskiego wybrzeża Duval zawrócił w stronę Francji. Przelot nad kanałem La Manche zajął mu 17 minut. Średnia prędkość lotu wyniosła 150 km/h.

Drugim pilotem (pierwszym według Airbusa), który pokonał La Manche w samolocie z napędem elektrycznym jest Didier Esteyne / Zdjęcie: Gareth Fuller

Dzisiaj przed południem takiego samego wyczynu dokonał samolot eksperymentalny Airbusa E-Fan 1.0, którego pilotem był Didier Esteyne (Demonstracja elektrycznego Airbusa, 2014-04-27). Jednak jego start miał miejsce z lotniska w Lydd w W. Brytanii. Dystans 74 km do Calais nad wodami La Manche został pokonany w 37 minut. Na ironię zakrawa fakt, że E-Fan został opracowany na bazie doświadczeń Cri-Cri. Obydwie konstrukcje powstały z udziałem Aero Composites Saintonge, których technicznym dyrektorem był ... Didier Esteyne.

Obecnie Airbus prowadzi prace studialne nad dwumiejscowym samolotem elektrycznym, E-Fan 2.0. Jego budowa ma rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Oblot zaplanowano pod koniec 2017. Dwa lata później światło dzienne ma ujrzeć czteroosobowy E-Fan 4.0.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.