Forecast International opublikował kolejną prognozę dotyczącą rynku samolotów dyspozycyjnych. Wynika z niej, że po okresie wzrostu produkcji w 2009, nastąpi jej kilkuprocentowy spadek. Na szczęście, zdecydowanie mniejszy niż w latach 2002-2003.
Według FI, do 2017 na świecie zostanie wyprodukowanych 15 936 samolotów dyspozycyjnych. Wśród nich co trzeci (5 600 egz.) będzie odrzutowcem klasy VLJ, a więc maszyną o maksymalnej masie startowej do 4,5 t. Ich wartość szacowana jest łącznie na 223 mld USD.
W 2008 zostanie prawdopodobnie wyprodukowanych ok. 1400 samolotów dyspozycyjnych. W przyszłym roku liczba ta powinna wynieść ok. 1600 egz. Jednak w kolejnych 3 latach może nastąpić spadek produkcji, do 1 515 egz. w 2012. Później oczekiwany jest wzrost, co 1700 maszyn w 2017.
Największym zagrożeniem dla tych szacunków, jest wzrost kosztów jednostkowych nowowprowadzanych samolotów, a szczególnie najlżejszych odrzutowców. Wiąże się to również z rosnącymi problemami finansowymi części, z reguły niedoświadczonych producentów (zobacz, np.: Redukcje w Eclipse).
Mimo tego autorzy analizy pozostają optymistami. Co prawda zakłada się duży spadek zapotrzebowania na samoloty odrzutowe w USA, jednak producenci będą go mogli częściowo zrekompensować na rynkach azjatyckich oraz w Rosji (zobacz: Rosjanie gonią Amerykanów).